Pět nových, a na českém trhu poměrně dostupných aut do skutečného terénu

Pět nových, a na českém trhu poměrně dostupných aut do skutečného terénu

Pět nových, a na českém trhu poměrně dostupných aut do skutečného terénu Zdroj: Autorevue.cz

Dacia Duster
Dacia Duster
Dacia Duster
Fiat Panda Climbing 4x4
Fiat Panda Climbing 4x4
16
Fotogalerie

Vybrali jsme pětici nejdostupnějších off-roadů, které zdolají i těžký terén a jako nové je seženete i na českém trhu.

Odolné vozy s jednodušší technikou a velkorysými nájezdovými úhly jsou dnes zejména v Evropě vzácné. Z opravdových bahenních bojovníků se stávají módní crossovery a SUV, jiné pravověrné vozy padnou za oběť emisním či bezpečnostním limitům a předpisům.

Když k tomu přidáte ještě důraz na dostupnou cenovku, nejeden zájemce rychle  začíná listovat v seznamu nabízených ojetých defenderů. Český trh však stále ještě nabízí poměrně jednoduché, odolné, schopné a přitom dostupné vozy. Podle našeho názoru je jedním z takových dokonce i nejprodávanější SUV u nás.

1) Dacia Duster

Duster již od svého příchodu na trh slaví v České republice nebývalý úspěch. Své místo v našem seznamu si zaslouží především tím, že umí být jednoduchý. K základní výbavě se zážehovou šestnáctistovkou si připlaťte jen za pohon všech čtyř kol a dostanete opravdu odolné auto, které v terénu zvládne mnohem více, než si myslíte. Takový přijde na 337 900 Kč.

Přitom však nejvíc ze všech aut v tomto přehledu platí, že netřeba přehnaných kompromisů. Duster stále působí relativně moderně a lze si jej naspecifikovat s dostatečnou komfortní výbavou. Na silnici se chová suverénně a bez problému dokáže zastat roli rodinného vozu.

2) Fiat Panda Climbing 4x4

Zbraní terénních variant malého fiatu je již po generace extrémně krátký rozvor, takřka nulové převisy a nízká hmotnost. Dobrodružně vypravená Panda si rozhodně posměch nezaslouží.

Jediný problém vidíme v tom, že se v současné generace ze čtyřkolky stala nejvyšší výbava. Za Climbing u Fiatu chtějí 381 000 korun v akční slevě. To není tak špatná cena, ovšem bez komfortních prvků, a především s prostým zážehovým motorem namísto dieselové 1,3 by šlo terénního fiata pořídit levněji. Ještě dražší je verze Cross za 435 000 korun.

3) Lada Niva

Je to legenda. Lada Niva byla představena v roce 1976 a od té doby se prakticky nezměnila. Dokonalý lék na dnešní dobu složitých, ale také komfortních, automobilů u nás pořídíte v pětidveřové variantě za 337 900 Kč.

Právě cena může být na první pohled kamenem úrazu. Vzhledem ke stáří vozu takový peníz nebude chtít "vysolit" každý. Na druhou stranu, pokud jde o hodnoty, které jsme si stanovili v rámci našeho výběru, je Niva téměř nepřekonatelná.

Niva přejede snad všechno. A když se něco pokazí, jde o jedno z posledních aut, které lze opravit kladivem, laptopu netřeba. Lada navíc investici umí vrátit opravdu levnými náhradními díly.

4) Suzuki Jimny

Za předchůdce jimnyho se dá považovat několik malých off-roadů s ostře řezaným S ve znaku. Generace, kterou pořídíte v dnešních showroomech, je tu s mírnými facelifty již od roku 1997.

V terénu splňuje předpoklady jmenované v případě Fiatu Panda a dvakrát je podtrhuje. Atmosférickou třináctistovku lze spárovat s se čtyřstupňovým planetovým automatem. V případě manuálu si lze pomoci i redukční převodovkou, kterou například Dacia Duster nahrazuje jen extrémně krátkým prvním rychlostním stupněm.

V základní výbavě lze jimny pořídit od 396 900 korun s centrálním zamykáním či elektricky ovládanými zrcátky. V dalších dvou výbavách si můžete dopřát klimatizaci či audiosystém. Díky tomu lze jimny s kompromisy užívat i denně.

5) UAZ Hunter

Spolu s nivou je hunter puristickou a nejlevnější volbou. Oblíbený je u české armády. Kořeny má až do roku 1972. Až od roku 2003 je nazýván Hunter.

Se zážehovou 2.7 jej lze pořídit za solidních 299 000 korun. V základní výbavě nenajdete z komfortní výbavy v podstatě nic, ale v terénu více poslouží redukční převodovka ve standardu. Zvolit lze i diesel o stejném objemu.

Ruský UAZ v Česku nabízí i o něco dražší modely Patriot, Patriot Sport a Pickup.