Pivo už netáhne, Češi přicházejí na chuť whisky

ilustrační foto

ilustrační foto

Česko je tradičním národem pivařů a stále je světovým premiantem v počtu vypitých piv na hlavu. Přesto spotřeba piva pomalu klesá a čeští konzumenti začínají objevovat i další alkoholické nápoje. Silnou pozici si již vybudoval rum, aktuálně nejrychleji rostoucí kategorií alkoholu je však, pro mnohé překvapivě, whisky.

Celkový pivní trh poslední roky klesá, například za rok 2013 to bylo dle Českého svazu pivovarů a sladoven meziročně o 1,1 procenta a letošní rok nevypadá lépe. „I když nemáme křišťálovou kouli, lze předpokládat, že celoroční výsledek nepřekročí index 100 procent,“ uvedl předseda svazu František Šámal.

Naopak u lihovin, které dostaly těžkou ránu při metanolové aféře, obchodníci hlásí opět růst zájmu. Podle výzkumu společnosti IWSR celkové prodeje lihovin v loňském roce rostly již o 3,1 procenta. Celý růst je přitom tažen dvěma kategoriemi – rumem a whisky. Právě meziroční růst prodeje whisky loni podle IWSR dosáhl více než 13 procent a stále pokračuje.

Češi dosud preferovali hlavně irskou whiskey, jejíž prodej v roce 2013 vzrostl o více než 14 procent, i to se ale začíná měnit. Na chuť zákazníci začínají přicházet klasické skotské single malt whisky, celkový růst růst prodeje whisky je ale tažen hlavně americkou whiskey - jen za rok 2013 prodej americké whiskey a bourbonů dle IWSR vzrostl o více než 23 procent.

„Za první půlku letošního roku se naší whiskey prodalo skoro stejné množství, jako za celý rok loňský, kdy již zaznamenala velmi strmý nárůst prodeje,“ potvrzuje nárůst zájmu o americkou whiskey Michal Nejedlý, marketingový manažer značky Jack Daniel´s.