Pneumatiky na internetu zdražily v průměru o 10 procent
Nejoblíbenější značkou byl už tradičně český Barum. Objednalo si ji 54 procent zákazníků, její výhodou byla tradičně cena a užitná hodnota.
„Oproti dražším značkám, jako je například Continental a Michelin jsou pneumatiky Barum v průměru o 30 procent levnější,“ říká Jan Foltán z internetového portálu Kupuj pneu.
Podle jeho statistik následuje s 19 procenty Matador a Continental, 4 procenta měl Michelin a stejné procento další značky. Vůbec nejprodávanější byla zimní pneumatika Barum Polaris 3 195/65 R15 91T určená pro vozy nižší střední třídy.
Řidiči loni nejvíce nakupovali pneumatiky s průměrem 13 až 14 palců, který patří k nejběžnějším rozměrům. Pořídilo si je téměř 39 % zákazníků internetového obchodu.
Pneumatiky s průměrem 15 až 16 palců si koupilo 37 % zákazníků e-shopu. Průměr 17 a více palců, využívaný především u dražších automobilů, pak nakupovalo v uplynulém roce 24 % českých řidičů.
Nárůst cen se projevil plošně na celém trhu, jeho míra se ale lišila podle výrobce, typu i rozměru pneumatik. Hodnota objednávky od jednoho zákazníka se loni v průměru pohybovala kolem 4 200 Kč. Jednotliví výrobci reagovali na zvýšení vstupních nákladů odlišně.
Zatímco značka Michelin zvedla ceny o 26 %, u výrobce Barum došlo k navýšení ceny jen o 12 %. Nárůst cen se rovněž lišil u jednotlivých typů pneumatik. „Přes rostoucí ceny a působení současné hospodářské krize klesla poptávka po pneumatikách v roce 2012 jen o necelá 2 %,“ řekl Jan Foltán.
Prodejům vládnou zimní pneu
Zajímavá čísla uváděl na sklonku loňského roku portál Aukro. V roce 2012 tam lidé koupili o 20 procent více pneumatik, než v roce 2011. Nákupní server Heureka zase uvádí, že podle jejich propočtů podražily vloni pneumatiky o 11 procent.
Prodejům vládnou zimní pneu. Potvrzuje to například dopravní znalec a poslanec Stanislav Huml. „Za posledních pět let činí podíl zimních pneumatik 56 procent z celkového počtu prodaných kusů.“
Poklesnou ceny?
Podle serveru pneurevue.cz je však možné, že ceny pneumatik poklesnou. Především proto, že po nedostatku v roce 2011 se řada prodejců předzásobila, mnohé velkosklady i servisy mají nadbytek zásob a lze proto očekávat pokles zájmu o letní gumy.