Politiky už kola nezajímají

Politici slibovali, že z Brna udělají město pro cyklisty. Po volbách na sliby zapomněli. Aktualizováno o rozhovor s Robertem Kotzianem.

Místo cyklopruhy v ulicích mohou cyklisté leda jezdit prstem v seznamu předvolebních slibů. Politici stran zvolených do zastupitelstva Brna před volbami v říjnu minulého roku i na předvolební diskuzi Sedmičky v Semilassu slibovali, že situaci cyklistů zlepší. Na sliby ale zapomněli – v ulicích Brna od voleb nepřibyl ani jediný cyklopruh.

Dopravu má na starost první náměstek primátora Robert Kotzian. Přestože měl na dotazy o rozvoji cyklodopravy pět dní, neodpověděl. Opoziční zastupitel Martin Ander tuší proč. „Současné vedení města totiž cyklodopravu vůbec neřeší. Generel rozvoje cyklistické dopravy schválila minulá rada. Je to studie, která říká, jak a kde budeme ve městě řešit pohyb cyklistů. Pro úředníky je závazný, ale jejich nadřízený, kterým je nyní Kotzian, by na ně musel tlačit, aby se generelem řídili,“ myslí si Ander.

Vše tak nasvědčuje tomu, že vedení města zaplatilo za zpracování studie firmě ADOS statisíce korun zbytečně. „Mám pocit, že vedení města ztratilo o rozvoj cyklodopravy zájem,“ všiml si také ředitel firmy ADOS Adolf Jebavý.

Trpělivost došla i cyklistům. Na úterý 17. května, kdy zasedá zastupitelstvo, chystají happening na nádvoří Nové radnice. „Kola zaparkujeme na parkovišti zastupitelů, na nádvoří se předvedou cykloakrobaté. Poté na zastupitelstvu vyjádříme nesouhlas s tím, že politici cyklisty ignorují,“ uvedl Josef Patočka z organizace Cyklo Guerilla.

Cyklopruhy jsou podle odborníků nejlevnějším a nejsnazším způsobem, jak cyklisty bezpečně zapojit do městské dopravy. „Brněnské ulice jsou pro ně široké dost. V první fázi projekt počítá s přibližně třiceti kilometry pruhů v obou směrech, které vyjdou na přibližně osmnáct milionů korun,“ uvedl Jebavý. Vedení města podle něj loni přislíbilo na letošní rok pět milionů korun. Dnes je vše jinak.

„Na cyklopruhy letos máme dva, nanejvýše tři miliony korun,“ uvedl vedoucí odboru dopravy Vladimír Bielko. Pokud vedení města nepřijde o zbytek peněz, možná letos vzniknou pruhy v Kounicově ulici a v Líšni. „Cyklopruhy v Líšni patří mezi ty dražší a navíc nejsou tak třeba jako ty v centru,“ diví se výběru projektant Jebavý.

Prvním bodem generelu je přitom celodenní otevření náměstí Svobody lidem na kolech. Ale je v nedohlednu. „To zatím nepůjde. Cyklisté se neumí chovat, nedovoluje to regulační plán a nepovolí to ani policisté,“ uvedl Bielko.

Kdyby magistrát peníze na pruhy našel, mohli by cyklisté bezpečně jezdit ulicemi Úvoz, Kounicova, Lidická, Vídeňská či Jihlavská a v dalších. „Tak třeba časostroj na náměstí Svobody stál přes dvanáct milionů korun. Kdyby vedení města peníze dalo do cyklopruhů, ocenila by to řada Brňanů,“ myslí si Patočka.

Rozhovor s prvním náměstkem primátora Robertem Kotzianem

Odpovědi na dotazy Sedmičky Robert Kotzian, který má dopravu na starost, zaslal až po uzávěrce novin. Redakce je proto zveřejňuje dodatečně.

Před volbami jste na diskuzi Sedmičky v Semilasse říkal, že hodláte po konzultaci s odborníky cyklistiku podporovat. Například neomezeným průjezdem centrem města přes náměstí Svobody. Co jste pro cyklisty za osm měsíců po volbách udělal?

Užívání pěší zóny, respektive její rozsah je určen v souladu regulačním plánem městské památkové zóny. S rozšířením daných podmínek vyjádřil s odkazem na bezpečnost silničního provozu nesouhlas Dopravní inspektorát Policie České republiky. Pro podporu cyklistické dopravy byl v poslední době realizován pilotní projekt opatření pro cyklisty na trase Petra Křivky – Kamenice – Renneská třída – Nové sady. Především musím upozornit, že jsem, z časových důvodů - koalice začala pracovat až v listopadu 2010, v podstatě neměl možnost ovlivnit podobu rozpočtu na letošní rok. Přesto nyní Zastupitelstvo projedná dvě rozpočtová opatření, kterými se navýší prostředky na výstavbu cyklostezek ještě letos.

Jakou částku z rozpočtu vedení města letos zaplatí za cyklopruhy?

Odbor dopravy plánuje v letošním roce investovat tři 3 až 4 miliony korun na realizaci opatření pro cyklisty. Komu se přidají, budou-li schválena rozpočtová opatření, o kterých se zmiňuji v předchozí odpovědi.

Pokud peníze na cyklopruhy letos nebudou, jak to zdůvodníte?

Platí výše uvedené.

Kolik kilometrů cyklopruhů jste letos již vybarvili? Kolik jste instalovali stojanů?

V současné době je ve schvalovacím procesu projektová dokumentace na opatření pro cyklisty v ulici Novolíšeňská v délce 1700 metrů. Instalace stojanů se připravuje a bude realizována na základě Generelu cyklistické dopravy ve městě Brně.

Ve které z ulic budete letos přibudou cyklopruhy?

Opatření pro cyklisty budou v letošním roce realizována na ulici Novolíšeňská. Poté vybereme další lokalitu, na kterou bude vypracována a odsouhlasena projektová dokumentace. Jako jedna z variant je uvažována například trasa Purkyňova – J. Babáka – Kounicova.

Kolik jednosměrných ulic jste letos „zobousměrnili“ pro cyklisty? Kolik jich letos hodláte
„zobousměrnit“?

Na tuto otázku není možné v současné době odpovědět. Vjezdy cyklistů do jednosměrných ulic budou posuzovány individuálně, vždy s ohledem na Generel cyklistické dopravy, šířkové parametry komunikací, bezpečnost silničního provozu a na vyjádření DI Policie ČR a jednotlivých městských částí.

Kolik magistrát zaplatil za zpracování minulou radou schváleného generelu cyklistické dopravy?

Za zpracování Generelu cyklistické dopravy Magistrát města Brna uhradil částku 1 368 500 korun. Další částka 595 000 korun byla poskytnuta ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Budete se generelem cyklistické dopravy v budoucnu řídit?

Generel cyklistické dopravy byl Radou města Brna schválen jako územně plánovací podklad. Není tudíž dokumentem závazným, ale orgány města Brna se tímto dokumentem řídí a uplatňují ho zejména při plánování jednotlivých investic do cyklistické dopravy ve městě Brně či při schvalování jiných investičních akcí.

První fáze opatření pro rozvoj cyklistiky, který navrhli tvůrci generelu, zpřístupňuje cyklistům deset ulic – což by stálo něco přes osmnáct milionů. Jak výši této investice, kterou by pravděpodobně ocenila řada Brňanů, vnímáte v porovnání třeba s cenou hodinového stroje na náměstí Svobody? Bylo by podle vás lepší investovat do podpory ekologické dopravy?

Taková srovnání neprovádím. Každé vydání z rozpočtu města Brna je provedeno na základě rozhodnutí volených orgánů.