Poznali se přes seznamku na internetu. Teď jsou manželé

Američané mu říkají Dating Industry. Seznamovací průmysl je v Čechách stále populárnější. Své zkušenosti s ním mají také lidé na Táborsku. Dobré i špatné.

Jsou manželé jeden a půl roku. Žijí kousek od Tábora a jak to vypadá, velmi spokojeně. Přesto, že to tak nebylo vždy. Nebo možná právě proto. Jaroslav a Marcela Zemkovi se rozhodli nečekat na náhodu a sami osud popohnali. Jejich vztah začal na internetu. Díky seznamce.
Jaké možnosti mají lidé na Táborsku? Jsou agentury, které nabízejí seznámení, vytížené? Jaké zkušenosti s nimi mají místní?
Zemkovi patří k těm, kteří se v seznamkách výrazně nezklamali. „Dal jsem si inzerát na internet. Ozvaly se nějaké ženy, měl jsem pár schůzek, ale nic z toho nebylo. U některých jsem to věděl hned,“ říká dnes čtyřiapadesátiletý Jaroslav Zemek. Před pěti lety na jeho výzvu reagovala Marcela. „Hledal klidnou ženu. Byl to takový normální inzerát, žádné vtípky. Právě to mě asi zaujalo,“ vysvětluje dnes padesátiletá žena.
Následovalo pár týdnů konverzace, co koho zajímá, baví. Nakonec došlo i na fotografii a návrh první schůzky.
„Jsem původně z Písku, kde bydlí i tři moje děti, teď už dospělé. Potkali jsme se v Písku na Kamenném mostě. Poznávací znamení byla květina. No a šestihodinová káva a procházka mluví za vše. Z cukrárny nás dokonce vyhazovali s tím, že už zavírají,“ vzpomíná vystudovaná zemědělská inženýrka.
Svatba byla v rodinném kruhu a pro ostatní v okolí překvapením, nutno dodat příjemným.
Na jednom z největších seznamovacích serverů v České republice si Táborsko jako spádovou oblast, ve které hledají partnera, zadalo 604 mužů a 219 žen. Jen za poslední dva měsíce.
„Jde o registrované, tedy ty, kteří si přímo podali inzerát. Vyčíslit počet osob, kteří je v tomto regionu jen čtou anebo na ně odpovídají, nejde. Ale podle mé zkušenosti jich může být tak desetkrát tolik,“ myslí si Jan Rychnovský, jednatel firmy, která má na starosti web Seznamka.cz. Jeho společnost ho provozuje od roku 2001, předtím už tři roky existoval.
Podle firemní databáze obecně víc vyhledávají její služby muži, je jich zhruba šedesát procent. Ženy tvoří zbytek. Přes padesát procent je středoškoláků, lehce nad dvacet vysokoškoláků, následují vyučení a přehled uzavírají se třemi procenty lidé se základním vzděláním.
„Počet našich klientů přesně odpovídá rozložení obyvatelstva, tedy podle pořadí velkých měst je jich nejvíce z Prahy, Brna, Ostravy a tak dále,“ upřesňuje Rychnovský. Denně na webu přibude okolo tisíce nových inzerátů. Na ně reaguje průměrně šest tisíc odpovědí. Za den se tu zaregistruje na pět stovek nových uživatelů.
Jejich úspěšnost ale změřit nejde na žádném ze seznamovacích portálů. Když to někomu vyjde, je to velká výjimka. Alespoň si to myslí Radek Holánek z Tábora. „Často to byl podvod. Ženy tam většinou pověsily jiné fotky, než byla skutečnost. Třeba na nich byly o hodně mladší. Spoustě ženských jde jen o pobavení,“ míní Holánek.

Několikaminutové rande

Registroval se před rokem a půl, sám kontaktoval tři ženy. „Vždycky to probíhalo podobně. Přijel jsem, pozval je do restaurace, zaplatil, rozloučili jsme se a už jsem je nikdy neviděl,“ krčí rameny. Schůzky měl nejen na Táborsku.
Nakolik mohou být seznamky podvodné? „Dbáme na texty inzerátů. Každý z nich přečte náš člověk a vyhodnotí jeho text. Máme to ve všeobecných podmínkách,“ upřesňuje systém společnosti Rychnovský. Kdo ale podvádět chce, snadno si podle něj cestu najde. Sám jednatel už vše bere z pohledu pragmatického podnikatele. „Romantika v tomto odvětví nemá místo, ostatně ne nadarmo Američani tuto oblast nazývají Dating industry,“ upozorňuje.
Radek Holánek kdysi vyzkoušel i kamennou seznamku v táborské Palackého ulici. Registrace ale stála dost peněz a dnes už tady agentura nesídlí.
„Líbí se mi nový způsob desetiminutových schůzek. To je podle mě ideální. Za pár minut si člověk udělá obrázek, koho má před sebou. To kdyby bylo v Táboře, vyzkoušel bych to hned,“ dodává šestačtyřicetiletý Holánek.
Mluví o takzvaném speed datingu. U nás poměrně novém trendu krátkých schůzek. Za hodinu jich člověk může absolvovat i šest. U stolku pro dva se v několikaminutových intervalech střídají partneři a představují se. Pokud se muž ženě zalíbí a naopak, poznamená si to na osobní lístek. Když se oba ve výběru shodnou, seznamka zprostředkuje jejich kontakt. Další možností jsou i takzvané seznamovací pobytové zájezdy. Způsobů „randícího průmyslu“, jak praví zaoceánský termín, je stále víc. „Pro nás byl internet schůdnější cestou seznamování, je to pozvolnější a nám osobně přirozenější než vyrážet do společnosti nebo na večírky,“ shodují se manželé Zemkovi. Na webových seznamkách nevidí nic špatného.
„Není problém vybírání. Inzerátů je strašně moc. Člověk ale musí sebrat odvahu a zkusit to. I když se třeba může trochu zklamat,“ říká Marcela Zemková. Dodává vlastní příklad, kdy ji jeden z mužů z ničeho nic „odpálkoval“ přes SMS. Navíc vyslechla historky známých, jak partner ze seznamky po dvou letech soužití v domácnosti zanechal své přítelkyni pouze prázdný byt. Odradit se ale nenechala.
Důležité pak podle ní je, aby byli iniciativní oba partneři. „Od prvního rande jsme se vídali každý týden. Dopisování nebo schůzky by měly být intenzivní. Vždycky jsem se těšila na další mail. A nakonec to vyšlo,“ uzavírá optimisticky Zemková.

Deset tipů na vydařené rande

1 Na prvním rande pusa na tvář bohatě stačí. Na druhém rande je dovolené líbání i více než letmé dotýkání, ale nic hrrr.

2 Otvírák, neboli odborně opener, znamená první oslovení druhého pohlaví. Důležitý je pohled do očí, přímý postoj, úsměv a pomalý a srozumitelný hlasový projev. Přitom má muž k ženě přistupovat zepředu nebo z úhlu pětačtyřiceti stupňů, nikoli zády. Nesahat. Nestát moc blízko.

3 Humor je při oslovování žen velkou zbraní.

4 Při prvním kontaktu platí zásada nebát se.

5 Na večírcích nebo koncertech navazovat oční kontakt. „Je tenhle koncert fakt od devíti?“ Ideální otázka do začátku. Důležité zapamatovat si jména vyvolené/ho i kamarádek/ů. Nepostávat u zdi jako zoufalec. Vypadat zaměstnaně. Nepokoušet se o servírky ani číšníky, nemají čas.

6 Být otevřený a komunikativní. Štěstí nepřeje uzavřeným.

7 Lidé nechtějí věnovat svůj čas líné ženě bez energie.

8 Bát se své sexuality není dobré.

9 Nejvíc na webu fungují podle průzkumů fotky bez úsměvu, hůře s úsměvem, nejhůře se svádivým výrazem. Fotky bez obličeje mají stejný úspěch jako s obličejem. Letí snímky se zvířetem, svalnatým tělem, zajímavou aktivitou.

10 Rychlé návody jak na věc neexistují. Člověk musí být sám se sebou spokojený, rozvíjet osobnost, sebejistotu, pracovat na odstranění vlastních chyb.

Zdroj: www.aktivnikomunikace.cz