Pozor! Místa, kde je na hradeckých silnicích životu nebezpečno

Vánoce se blíží, řidiči vyrážejí za nákupy a s tím souvisí i větší riziko dopravních nehod. Sedmička přináší přehled nebezpečných křižovatek.

Křižovatka ulic Habrmanovy a Pavla Hanuše je klidné místo. Nejsou tam semafory, není tam velký provoz, nejezdí tam velké kamiony. Přesto tam v polovině listopadu vyhasly dva dětské životy kvůli dopravní nehodě. Lidé v Hradci si tak znovu připomněli, že na silnicích i přechodech pro chodce není bezpečno nikde. Jsou ale místa, kde je potřeba dát si obzvlášť velký pozor. Sedmička přináší jejich přehled.

Žena s kočárkem vyráží do silnice. Na semaforu svítí chodcům zelená. Když je ale asi metr od krajnice, prožene se kolem ní v plné rychlosti kamion. Takové případy jsou na frekventované křižovatce ulic Průmyslová a M. D. Rettigové u bývalého krajského úřadu na denním pořádku.

„Není asi místní,“ říká starší žena, která situaci sledovala na druhé straně čtyřproudé silnice. „Je to tady bohužel běžné. Dávám si už pozor. Než vykročím na zelenou, ještě se raději dvakrát rozhlédnu. Nepamatuji se ale, že by tady někoho přejeli,“ dodává.

Jedni řidiči často červenou přehlédnou, protože tam jsou dvě světelné křižovatky v těsném sledu. Jiní motoristé jednoduše spoléhají na to, že projedou ještě na oranžovou. „Mohu potvrdit, že tato křižovatka patří k těm nebezpečnějším. V ohrožení jsou tam hlavně chodci. Řidiči tam často nerespektují světelnou signalizaci, a to i přesto, že tam posíláme policejní hlídky,“ říká Stanislav Blažek z královéhradecké dopravní policie.

Zbrklí řidiči

Křižovatka u bývalého krajského úřadu je riziková i z toho důvodu, že přes ni vedou kroky většiny obyvatel městské části kolem Kydlinovské ulice.

Křižovatkou prochází hlavní silniční tah Hradcem Králové. I na jeho dalších místech lze najít životu nebezpečné křižovatky či přechody. Je to i křižovatka ulic Koutníkova a Na Okrouhlíku u bývalého úřadu práce. „Na této křižovatce evidujeme větší počet nehod proto, že hodně řidičů jednoduše nedobrzdí. Vyplývá to z jejich nekázně, kteří na poslední chvíli přejíždí z levého odbočovacího do hlavního průběžného pruhu. Jsou to ale jen ťukance,“ říká Blažek.

To, že hlavní silniční průtah Hradcem se svými křižovatkami patří k velmi nebezpečným úsekům ve městě, dokazuje i několik dnů stará nehoda. Stala se u křižovatky Koutníkovy a Jilemnického ulice, jen několik stovek metrů dál od zmíněné křižovatky u bývalého krajského úřadu. Nákladní automobil tam srazil ženu. Ta na následky zranění zemřela.

Klidné místo

V úvodu zmíněná nehoda na Pražském Předměstí otřásla celou republikou. Policie případ vyšetřuje a na řidiče soudní znalci vypracovávají posudky. Podle jedné z vyšetřovacích verzí měl muž v době nehody epileptický záchvat. Křižovatka leží v poměrně klidné části města.

„Toto místo není z hlediska nehod problematické. Takovou nehodu v Hradci za posledních třicet let nepamatuji. Byl to tragický úlet řidiče a je otázkou, jak dalece za to mohl či nemohl. Každá nehoda má svoji příčinu a drtivou většinou je to selhání člověka,“ říká Blažek.

Někdy nepomohou k vyšší bezpečnosti ani semafory. Řidiči by měli zbystřit u soustavy světelných křižovatek u hobbycentra OBI. Menší z nich je nebezpečnější. Je to křižovatka u Gumovky, kde ulici Akademika Bedrny přetíná vedlejší ulice spojující dvě části obchodní zóny. Auta z ulice Akademika Bedrny odbočují na jednu stranu k OBI a na druhou ke Kauflandu.

„Přestože je to světelná křižovatka, jsou tam problémy. Řidiči, kteří odbočují vlevo, zapomínají dát přednost protijedoucím autům,“ říká odborník na dopravu v Hradci Králové Lubomír Šitina, který dlouhá léta pracoval u hradecké dopravní policie. Podílel se v Hradci i na tvorbě dopravního systému značení.

Podobná situace je i na křižovatce u Intersparu, tedy na křížení ulic Víta Nejedlého a Jižní. Také tam řidiči na zelenou odbočují, přičemž musejí dát přednost protijedoucím vozidlům, a to, jak se zdá, je pro mnohé problém.

Nebezpečí číhá na chodce hlavně na křižovatce u polikliniky na Slezském Předměstí. Konkrétně jde o křížení ulic Bratří Štefanů, Jižní a Orebské. Potíž je v tom, že kvůli zdravotnímu středisku je tam velký pohyb lidí, kolem křižovatky jsou přechody pro chodce bez semaforů a v ulicích poměrně hustý provoz.

„Je to taková nenápadná křižovatka, ale za zmínku rozhodně stojí. Už tam řidiči srazili několik chodců a bylo tam i několik nehod způsobených nedáním přednosti v jízdě,“ potvrzuje Šitina.

Pozor v noci

Existují ale i křižovatky, na kterých nejsou problémy přes den, ale naopak v noci, když jsou vypnuté semafory. Takovou je třeba křižovatka Gočárovy a Střelecké ulice.

„Ve všední den po provozní době, tedy mezi třiadvacátou večerní a pátou hodinou ranní, se tam stává poměrně dost nehod. Je to tím, že po Střelecké ulici, která je součástí hradeckého okruhu, jezdí řidiči rychle a nedochází jim, že i Gočárova třída je frekventovaná a může z ní někdo vyjet,“ upřesňuje Šitina s tím, že podobné je to v noci po vypnutí semaforů také na okružní křižovatce Brněnská.

Podle policistů v současné době v Hradci neexistuje specifi cká křižovatka, na které by docházelo k většímu počtu tragických nehod. „Křižovatku smrti, jak se v minulosti říkalo té u ČKD na okraji Hradce, ve městě už nemáme. Je to způsobené paradoxně jednak hustým provozem, ve kterém se už příliš divoce jezdit nedá, a potom také propracovaným systémem dopravního značení, které v posledních letech ve městě vzniklo. Když se stane ve městě nehoda, jde většinou jen o pomačkané plechy,“ říká Blažek.

Na problémových křižovatkách se přesto začínají kupit právě v těchto dnech karamboly. Začíná totiž předvánoční nákupní horečka. Chodci, ale i řidiči by se měli připravit na zácpy a zvýšený počet dopravních nehod hlavně v okolí obchodních center, supermarketů a také na výpadovkách z města. Do Hradce teď ve větší míře přijíždějí za nákupy i lidé z venkova, kteří nejsou na hustý městský provoz zvyklí.

„Řidičům zejména v tomto období doporučuji ještě bedlivěji sledovat dopravní značení, semafory, jezdit přiměřenou rychlostí a řídit se pokyny policistů. Ten, kdo se dopravním značením řídí, by neměl mít problém,“ upozorňuje Blažek.

Pomůžou nová světla?

Jednou z nejzatíženějších křižovatek v předvánočním období je ta u Obchodního domu Futurum na Brněnské třídě. Problémy jsou tam normálně, natož pak v tomto období.

„Nedávno byla hned vedle otevřena křižovatka do nového parkovacího domu, která je světelně řízena a je zkoordinovaná s ostatními semafory na Brněnské ulici. Kromě toho tam jsou informační tabule, které upozorňují řidiče, jaká je obsazenost na parkovištích v obchodním domě. Podle našeho názoru by to mělo výrazně zlepšit situaci v okolí Futura. Nikdo ale nedokáže odhadnout, jak to tam bude vypadat během dramatických nájezdů řidičů těsně před Vánocemi,“ varuje Blažek.

Podobně hustý provoz lze v druhé polovině prosince očekávat i na dalších místech v Hradci, kde jsou obchodní centra. Tedy na výpadovkách na Ostravu, kde je Interspar, na Pardubice, kde je Tesco, a také na již zmíněné křižovatce ulic Pilnáčkova a Akademika Bedrny.