Účelem stavby je zrychlit železniční spojení mezi Prahou a Berounem a tím zkrátit cestovní doby na celém tomto tranzitním koridoru. Stávající trať bude po dokončení stavby zachována a bude využívána hlavně pro příměstskou dopravu. Zároveň bude sloužit jako objízdná trasa, a to především pro přepravu nebezpečných nákladů, které jsou v novém tunelu nežádoucí z hlediska bezpečnosti dopravy,“ řekl Sedmičce Pavel Halla, mluvčí Správy železniční dopravní cesty, která je investorem stavby.
Vlaky by v tunelu měly jezdit rychlostí až 270 km za hodinu. Do provozu by měl být uveden do roku 2018. Už za dva roky by se ale mělo jezdit rychleji i na stávající trati. Stará železnice zůstane zachována zejména pro nákladní dopravu. Kvůli lokální přepravě osob z obcí, kterými prochází, se ale bude muset poněkud poupravit. „Projekt za přibližně 4,5 miliardy počítá s kompletní rekonstrukcí kolejiště, takže například mezi Berounem a Královým Dvorem budou moct soupravy jezdit rychlostí až 160 km za hodinu,“ dodal Halla.
S optimalizací tratě mezi Prahou a Plzní už se začalo. Její součástí je kromě jiného také výstavba nových mostů, nových zastávek a protihlukových stěn.