Přes Malenovice raději ne

Malenovice jsou prokletím zlínských řidičů. Jak se každodenní koloně vyhýbají?

Silnice mezi Zlínem a Otrokovicemi je noční můrou řidičů i všech, kteří tu jezdí hromadnou dopravou. A nejspíš ještě dlouho zůstane. V dlouhých kolonách tu auta stojí, i když se nic neopravuje. Každého, kdo chce vyjet ze Zlína, čekají kilometrové zácpy.

„Malenovické sídliště je jako špunt, ulice se tu zužuje ze čtyř pruhů do dvou,“ říká Ludmila Slezáková, která se tomuto místu raději vyhýbá. Nový ministr dopravy Vít Bárta navíc rozhodl, že rozšiřování silnice, které začalo v polovině prázdnin, kvůli úsporám zastaví.

Zlíňané jsou naštvaní. Byli ochotní zácpy překousnout, pokud by se za pár měsíců jízda do Otrokovic podstatně zlepšila. Teď je náprava v nedohlednu. U malenovického sídliště zůstaly pokácené stromy a zrušené parkoviště. Silničáři nedokážou říct ani to, jestli dokončí protihlukové stěny.
Šoféři hledají náhradní cesty, kde se dá. „Přes Otrokovice už dávno nejezdím. Naše firma sídlí v Prštném a když se chci dostat na dálnici, dám se přes Mladcovou a Rackovou do Hulína,“ říká Slezáková, která jezdí po republice denně.

Těm, kdo jedou do Napajedel, se ve špičce vyplatí jet z malenovické křižovatky po Švermově ulici po hradem a dál po vedlejší silnici přes Oldřichovice a Pohořelice. Nebo vyjet rovnou z centra Zlína Březnickou ulicí a na silnici na Oldřichovice najet v Bohuslavicích.

Do Otrokovic nebo Tlumačova se dá rozšiřovaný úsek hlavní silnice objet po vedlejších silnicích přes Tečovice, Mysločovice a Machovou. Podle dispečera Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice Josefa Polácha by se měli zlínští radní zamyslet nad tím, jestli v případě kalamitní situace na hlavní spojnici s Otrokovicemi zobousměrnit malenovickou Tyršovu ulici směrem k Tescu a dál do Kvítkovic a Napajedel. Dnes část této silnice zabírá cyklostezka.

„Odvedlo by to část dopravy z hlavní silnice. Současnou jednosměrku bohužel jako objízdnou trasu použít nejde,“ podotýká Polách.

Obrovské starosti dělá lidem z Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice také situace na hlavním tahu. Trolejbusy jezdící do Otrokovic někdy cestou naberou kvůli opravám v Loukách a Malenovicích i tři čtvrtě hodiny zpoždění. Trolejbusy uvíznou v kolonách a cestující se nedostanou včas tam, kam chtějí. Firma zase musí místo zpožděných linek posílat náhradní trolejbusy a řidiče, kteří jezdí ze zastávky Školní v centru do východních částí města, do Bartošovy čtvrti nebo Příluk.

„Kdo je vázáný přesným časem, měl by jet dřívějším spojem. Také by bylo vhodné, kdyby ostatní motoristé, pokud mohou, zvolili k cestě ze Zlína západním směrem a opačně jinou trasu než přes Malenovice a Otrokovice,“ doporučuje hlavní dispečer Polách.

Na problémy, které řidiče čekají, by měli být podle Polácha včas upozornění. „Uvítali bychom informaci pro řidiče osobních aut už na křižovatkách například v Uherském Hradišti, aby směřovali do Zlína raději přes Bohuslavice a Březnici. V Hulíně by zase měli motoristům doporučit trasu do Zlína přes Fryšták,“ říká Polách.

Ředitel zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek zatím věří, že se problémy vyřeší a rozšíření frekventované silnice nezabrání ani rozhodnutí ministra Bárty. „Zatím nemám bližší informace. Nevíme, kdy a na jak dlouho se to má zastavit. Nemůžeme zahodit lopaty a odejít ze stavby, máme smlouvy s dodavateli. Stavba by se musela zakonzervovat a vznikly by velké škody,“ řekl Chudárek. Doufá, že to ještě není konečné rozhodnutí.