Průtah či obchvat. Kudy na Prahu?

Z Karlových Varů na Prahu hned po dvou rychlostních silnicích? Plány jsou nakreslené, otazníky ale zůstávají.

Sedmadvacetiletý Miroslav Janšta se jednou bude rozhodovat, po jaké silnici vlastně pojede na Prahu. Cestou ze Sokolova buď u Globusu v Jenišově zvolí již existující průtah Karlovými Vary, aby za Drahovicemi odbočil na Olšová Vrata. Anebo tam uhne vlevo.
Po zbrusu novém severním obchvatu pak obchodní zástupce softwarové firmy objede celé lázeňské město, čímž se vyhne přetíženému centru. A stejně jako v prvním případě se potom u Drahovic napojí na rychlostní silnici R6.
„Čemu bych dal přednost? Rozhodovat bude rychlost,“ směje se Janšta, který do Prahy musí jezdit dvakrát týdně.
Existence obou záměrů vedle sebe ale vyvolává u některých odborníků otázky. Projektant Ota Řezanka je pro výstavbu čtyřpruhého obchvatu Karlových Varů.
„Vzhledem ke zvýšené intenzitě dopravy a zahlcení křižovatek v okolí průtahu obchvat potřebujeme,“ tvrdí. A současně s tím říká, že by Ředitelství silnic a dálnic mělo svůj projekt stavby R6 v úseku Drahovice - Olšová Vrata přehodnotit.
„Měli by zkrátit úsek navržený na přestavbu na rychlostní silnici přibližně o polovinu. Tak, aby se trasa shodovala s budoucím obchvatem města,“ ukazuje na mapě Řezanka.
Podle něj by tato změna ušetřila státní pokladně dvě až dvě a půl miliardy korun.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se však změnou projektu zabývat nebude. „Příprava je ve stádiu zpracované dokumentace pro stavební povolení. Chystáme podklady pro stavební řízení,“ kroutí hlavou mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Podle jejích slov mohou celý proces pozdržet už jen neúměrně vysoké požadavky vlastníků za výkup pozemků. Měnit záměr ŘSD ale považují za zbytečné také na magistrátu. „Ředitelství silnic a dálnic projektuje pokračování rychlostní silnice R6, která vede v trase současné I/6. Jen ji rozšiřuje na čtyři jízdní pruhy,“ připomíná mluvčí magistrátu Jan Kopál. Připravovaný úsek Karlovy Vary - Olšová Vrata navazuje na zčásti hotovou R6 od hranice s Německem až ke Karlovým Varům. Tam se přímo napojí na průtah krajským městem a jeho dříve dokončenou východní část mezi bývalým zimním stadionem a Pražským mostem. Ta byla ve čtyřpruhu postavená v devadesátých letech. Kamiony musí z města Průtah městem sice dopravu přes lázně zrychlil, zároveň ale do lázní přitáhl tranzitní dopravu. A nejen kamionů má v příštích letech na silnici R6 přibývat. I proto je podle Oty Řezanky obchvat důležitý. „Kamiony zkrátka musíme vést úplně mimo město. Kvůli plynulosti dopravy, hluku i zplodinám,“ říká projektant. Severní obchvat Karlových Varů, se kterým počítají Zásady územního rozvoje Karlovarského kraje, má začínat na okraji Varů u Jenišova. Silnice tam uhne na Starou Roli. Podle návrhu se této lidnaté městské části ale vyhne a bude pokračovat dál na Otovice. Za Drahovicemi se pak má napojit na dálnici na Prahu. Alespoň tak ho navrhuje urbanistická kancelář UK-24. Avšak to, kdy se řidiči budou u Globusu rozhodovat, po které z cest na Prahu se vydají, je ve hvězdách. „Stavba R6 v úseku Karlovy Vary - Olšová Vrata není v superkoncepci ministerstva dopravy, které plánuje výstavbu v letech 2011OE2025,“ říká Nina Ledvinová. A podobné je to i s obchvatem města. „Trasa severního obchvatu je v tuto chvíli výhledová, záměr do budoucna. Zatím ji nikdo ke stavbě nepřipravuje,“ uzavírá Jan Kopál.