Průzkum: Elektromobily se v roce 2025 přiblíží k metě 15 procent trhu

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: E15 Anna Vackova

Podíl elektromobilů na celkovém prodeji nových aut nepřesáhne do roku 2025 hranici 15 procent. Více se má dařit městským vozům a projektům městské mobility. Uvádí to celosvětový průzkum KPMG Global Automotive Executive Survey 2012 mezi vedoucími pracovníky v automobilovém průmyslu.

Přestože mezi jednotlivými technologiemi elektrického pohonu neexistuje jasný vítěz, průzkum předpovídá, že prodeje hybridů budou v příštích 13 letech několikanásobně převyšovat prodeje aut poháněných bateriemi. Pravděpodobně nejžádanější budou plnohodnotné a tzv. plug-in hybridy a vozidla na palivové články.

Polovina všech dotázaných se domnívá, že na design a užívání vozidel bude mít vliv zejména městské plánování. „Je překvapivé, že je tento pohled více rozšířen na americkém kontinentu a v regionu Asie a Pacifiku než v západní Evropě, kde je velmi vysoká hustota osídlení. Například v Německu tento názor sdílelo pouhých 38 procent dotázaných. Svědčí to o tom, že němečtí zákazníci budou zřejmě potřebovat více času, než změní své nákupní zvyklosti,“ uvedl partner KPMG Jan Linhart.

Už v roce 2009 převýšil počet obyvatel měst celosvětově počet lidí žijících na venkově a podle předpovědi OSN bude do roku 2050 v městských oblastech žít téměř 70 procent světové populace. „Bylo by bláhové domnívat se, že se takto dynamické sociokulturní změny nedotknou automobilové produkce. Řešením prostorových, ekologických, ale i sociálních problémů spojených s rostoucí urbanizací by se tak měly stát služby mobility,“ dodal. Službami mobility se označují obchodní modely, u kterých jeden či více poskytovatelů nabízí zákazníkům komplexní dopravní řešení. Ta mohou zahrnovat například krátkodobý pronájem auta nebo využití různých způsobů přepravy s cílem přemístit zákazníka z bodu A do bodu B co nejefektivněji a nejúčelněji.

Okolo 63 procent účastníků průzkumu očekává užší spolupráci či aliance automobilového průmyslu se sektory telekomunikací, IT, médií a zábavy. Výrobci automobilů tak spolu s IT společnostmi začínají zkoumat možnosti, jež nabízí připojení aut k internetu. Nejde přitom o pouhé internetové připojení, ale například o prohloubení služeb poskytování dopravních informací a navigačních služeb, nebo připojení aut k servisním střediskům. Dalším krokem může být propojení jednotlivých aut navzájem, což bude mít význam v otázkách bezpečnosti.