Realitní franšíze se mimořádně daří i v době krize

Franšízový model je na vzestupu. Franšízové společnosti jako je RE/MAX nabízejí podnikatelům pevnou půdu pro nastartování vlastního podnikání, což je aktuální zvláště v době ekonomických zvratů: zavedená značka kombinovaná s know how, marketingové služby a technická podpora tvoří pevný základ ekonomického úspěchu.

Zatímco ve většině oblastí ekonomiky jsme byli v posledních letech na celém světě svědky poklesu, v některých oblastech, jako například ve franšízovém obchodě, se zaznamenává růst. Právě franšízové koncepce se stávají pro podnikatele, kteří vynikají vymýšlením a implementováním nápadů, stále atraktivnějším obchodním modelem. Nejen kvůli mnoha výhodám, které taková „hotová značka“ představuje. „Procento neúspěšnosti franšíz je výrazně nižší než u „normálního“ podnikání,“ říká Michael Polzler, výkonný ředitel společnosti RE/MAX Europe. Vychvalovaný obchodní model však přináší výzvy jak pro poskytovatele franšízy, tak pro jejího příjemce: „U připojení se k franšíze lidé podceňují tlak a očekávání. Na druhé straně dát franšízu někomu, kdo nemá dostatečnou píli nebo není schopen základních obchodních praktik, může vést k poškození značky. Takže poskytnout někomu franšízu je velká zodpovědnost,“ pokračuje Polzer.

Společnost RE/MAX, která má kanceláře ve 33 evropských zemích a 84 zemích světa je velmi úspěšnou franšízovou společností v oblasti realit. I přes prasknutí bubliny na trhu s nemovitostmi ve Spojených státech a následné těžké časy na realitním trhu je RE/MAX stále na prvním místě v Evropě. „Důvodem našeho úspěchu je naše silná síť a s tím spojená výměna znalostí. Centrála podporuje regiony RE/MAX ve smyslu PR a marketingových aktivit a nabízí školící programy. V dobách testování se síť chová jako bezpečná síť, která vyrovnává problémy,“ říká Polzler. Výhody franšízové koncepce v podání RE/MAX jsou zřejmé: „Jste v obchodě za sebe, ale ne sám.“ Požadavky franšízových společností však musí být splněny a to není právě snadná úloha.

Jako v každém obchodě budou úspěšní a stanou se lídry ti, kdo si věří a mají dobré nápady. Připojení se k již silné značky je třešničkou na dortu a může to vést k maximalizaci zisku. To je skutečnost, která láká mnoho zainteresovaných stran. „Potenciální příjemci franšízy si musí uvědomit, že nestačí jen vzít značku a čekat, až přijdou klienti. Zvláště v obchodě s realitami musíme ukázat zvýšené úsilí a být kreativní, pokud chceme růst,“ říká Polzler. V roce 2011 prodala společnost RE/MAX licence do Finska, Litvy, Albánie, Bosny a Hercegoviny, Bulharska a Polska. Hledání potenciálních kandidátů nebylo jednoduché: „Pokud u uchazečů nevidíme kreativní potenciál a výrazný smysl pro obchod, licenci RE/MAX jim neprodáme. Pokud jim ji však prodáme, nabídneme jim celou řadu příležitostí a perspektiv,“ prohlašuje Polzler.