Recenze: Emotivní setkání nadějného druhu pod taktovkou Denise Villeneuva

Amy Adamsová ve filmu Příchozí
Amy Adamsová ve filmu Příchozí
Amy Adamsová ve filmu Příchozí
Amy Adamsová ve filmu Příchozí
5

Čím dál obdivovanější kanadský režisér Denis Villeneuve přišel s unikátní sci-fi o setkání lidí a mimozemšťanů. Příchozí potvrzují jeho schopnosti a kvality představitelky hlavní role Amy Adamsové.

Přestože hlavní porota letošního benátského festivalu nakonec volila okázaleji artovější díla než sci-fi Příchozí, patří tento snímek k nejlépe natočeným filmům roku. Frankofonní Kanaďan Denis Villeneuve je mistrem ambientní atmosféry. Za pomoci svého oblíbeného skladatele Jóhanna Jóhannssona a nového talentovaného kameramana Bradforda Younga precizně drží diváky ve světě osamělé lingvistky Louise.

Její každodennost stejně jako všech obyvatel Země jednoho dne naruší přílet dvanácti mimozemských lodí. Louise je ovšem výjimečná. Nejen jako lingvistka, kterou si americká vláda vybere, aby se spolu se sympatickým teoretickým fyzikem Jeremyho Rennera pokusila navázat s mimozemšťany vyčkávajícími nad americkým územím kontakt. Vnímavá žena také dokáže jako jediná postupně pochopit důležité vzkazy o povaze času a jazyka.

Villeneuvův styl jemně, a přitom palčivě evokuje napětí světa plného obav a nejistoty i Louisin stav vyčerpání a naděje. Svůdně pomalé odhalování mimozemské mise rámcují krásné záběry, které po svém odrážejí klasická díla žánru. Příběh sám je oproti většině sci-fi nadějný a působí nebývale aktuálně, když víc než o mimozemšťanech vypovídá o lidech a jejich dojemně patetických pokusech porozumět sobě a druhým.

Filmová adaptace povídky Teda Chianga spojuje epiku s intimitou a vědu s city. Její hypnotická síla a přesvědčivost se zvolna vytrácí až do závěru, kdy puzzle složené ze složitých teorií o nelinearitě dokončí špatně sedícím dílkem pomalovaným časovým paradoxem, absurditou a sentimentem. Poněkud manipulativně působí i klíčové použití známé skladby Maxe Richtera On the Nature of Daylight, která je sama o sobě tak emotivní, že její sílu obrazová vrstva připomínající díla Terrence Malicka naopak oslabuje. Naopak ani na okamžik neselhává Amy Adamsová, dokonale živoucí v roli neokázale statečné Louise.

Co se týče osudu lidstva, poselství Příchozích se zdá jako krásné, ale naivní přání. Alespoň naděje vztahující se k novému Blade Runner, druhému sci-fi v režii Denise Villeneuva, by se mohly vyplnit.

Příchozí (sci-fi, USA, 117 minut)

Režie: Denis Villeneuve, Hrají: Amy Adamsová, Jeremy Renner, Forest Whitaker,Hodnocení: 80%