Retro koncept motocyklu BMW R 5 Hommage dostal kompresor

BMW R 5 Hommage

BMW R 5 Hommage

Dalibor Žák
Nečekaně minimalistický je koncept motocyklu BMW R 5 Hommage pro Concorso d’Eleganza Villa d’Este.

Na show Concorso d’Eleganza Villa d’Este se pravidelně automobilky předhánějí v prezentacích exkluzivních modelů a konceptů. Opět nemůže chybět ani německá značka BMW, která mimo jiné přivezla koncept retro motocyklu BMW R 5 Hommage. Původní motorka BMW R 5 totiž slaví osmdesátiny.

Ve třicátých letech byl design BMW R 5 tak revoluční, že vlastně ovlivňoval konstrukci motocyklů až do konce padesátých let 20. století. Model R 5 lze zpětně považovat za jeden z prvních skutečně sportovních motocyklů. Měl lehký a pevný rám a kompaktní, avšak silný motor (aspoň podle tehdejších měřítek).

BMW R 5 HommageBMW R 5 Hommage

Původní vzduchem chlazený plochý dvouválec měl objem 0,5 l a výkon 18 kW (24,5 k) v 5500 ot./min., což postačovalo k maximální rychlosti 135 km/h. Na tehdejší dobu to bylo opravdu hodně.

Na přestavbě na koncept R 5 Hommage pracovali bratři Norenovi, ale kdo se nepohybuje mezi úpravami motocyklů, asi mu tohle jméno nic neřekne. K pohonu konceptu slouží opět původní vzduchem chlazená pětistovka, kterou dodal Sebastian Gutsch. Motor byl ale upraven, dostal odolnější vnitřnosti, nové rozvody, jinak profilovanou vačku a především kompresor.

BMW R 5 HommageBMW R 5 Hommage

BMW se bohužel nezmiňuje o tom, jaký má teď koncept R 5 Hommage maximální výkon, ale tady jde stejně především o design. Podle BMW právě model R 5 představuje čistou esenci toho, v čem je smysl motocyklu. Cílem pak bylo převést jednoduchost a syrovost původní motorky do moderní doby.

Článek vyšel na webu Autorevue.cz