Série policejních pilotů: záplavy zažili už potřetí

Na pomoc zaplavené Moravě vyrazili z Prahy i tři posádky letecké služby policie.

Pilot Karel Plzák přijel v úterý do práce na kole a stejným způsobem z ní odjel. Ale až za tři dny, v pátek v noci. Mezitím si „střihl“ cestu do zaplavených oblastí Moravy. Ve vrtulníku Bell 412 vozil bedny s trhavinou semtex i se střelmistrem.

„Tam, kde hrozilo, že voda protrhne hráz a vyvalí se do obydlených oblastí, bylo třeba tok zregulovat a vést ho bokem. Vysadil jsem střelmistra, ten odpálil horninu a jelo se dál,“ líčí pilot, který se dokázal dostat do míst, kde by traktor ani pásové vozidlo neměly šanci projet.

Na pomoc zaplavené Moravě vyslala Letecká služba Policie ČR z Prahy tři vrtulníky. Zkušení piloti ve spolupráci s krizovými štáby a tamním Hasičským záchranným sborem zkoumali a dokumentovali zaplavený terén na Ostravsku, Zlínsku i Uherskohradišťsku.

Zkušenosti z minulých povodní

„Měl jsem na palubě například starostku Otrokovic a experty, kteří vybírali hráze, určené k odstřelení. Používali jsme záznamové zařízení, jeden z hasičů ale také jednou v postroji filmoval krajinu přímo z otevřených dveří vrtulníku,“ vypráví Plzák.

Piloti pamětníci se shodují, že minulé povodně všechny zúčastněné hodně naučily.

„Trefil jsem všechny tři, však už létám skoro sedmnáct let. V roce 1997 s tím ještě nebyly takové zkušenosti, takže jsme na Moravě kolikrát zachraňovali lidi v hodině dvanácté. Spouštěli se pro ně letečtí záchranáři,“ vzpomíná dvaačtyřicetiletý pilot Petr Fridrich.

Piloti hlídali řeky

Mnozí lidé tehdy nechtěli své domy opustit, piloti byli svědky lidských dramat. Toho letos zůstali ušetření.

„Už při povodních v Praze roku 2002 dobře fungoval integrovaný záchranný systém. Evakuace se dařila včas, lidi už jsme neřešili. Přepravovaly jsme elektrocentrály na střechy domů,“ dodává Fridrich.

V pondělí vrtulníky z Moravy stáhli. „Svou práci tam udělaly. Piloti mimo jiné zmonitorovali kilometry toků řek, takže krizové štáby rychle získaly přehled o situaci,“ tvrdí o zatím poslední akci koordinátor letecké služby policie Zdeněk Balcar.

Karel Plzák začal s létáním ve svých patnácti letech.

„Je to vášeň, které člověk musí mnohé obětovat. Však si také málokdo z nás dokázal udržet normální rodinný život. Ale taková byla naše volba,“ říká s úsměvem pilot.