Slovanskou čeká cukrování

Od Sladkovského třídy až na náměstí Milady Horákové vymění povrch silnice a opraví kolejiště. Akce potrvá půl roku, na pořádnou opravu nejsou peníze.

Americká třída je kompletně opravená, letos se dočká další hlavní trasa, Slovanská třída. Tak to alespoň vypadalo navenek, když město prezentovalo letošní rekonstrukci důležité tepny. Nakonec bude vše jinak. Půl roku potrvá oprava kolejiště. Vymění se asfaltový koberec na silnici. Na jednom úseku hrozí úplné zastavení provozu, v další části dojde k omezení pohybu aut. To všechno opravdu připomíná velkou akci – ale rekonstrukce se tomu říkat nedá – spíš oprava nebo jen pocukrování, jak se tomu říká mezi odborníky. Na inženýrské sítě se nesáhne. Poničené panely pod tramvajovými kolejemi se vymění jen některé. Opravy chodníků nebo parkovacích míst? Zapomeňte.

„Na větší rekonstrukci nejsou peníze,“ říká technický náměstek primátora Petr Rund. A tak je jasné, že za několik let se bagry a válce na Slovanskou třídu znovu vrátí. „Možná by bylo šťastnější, kdyby se celý projekt udělal v širším kontextu. Mohly se opravit všechny inženýrské sítě. Takhle bude jen otázkou času, kdy se celá třída bude muset dělat znovu,“ uznává Josef Hlavnička pověřený technickým dozorem nad stavbou. Také dopravněprovozní ředitel dopravních podniků Václav Zikmund poznamenává: „Obvyklé je, že se výměna panelů v kolejišti provede kompletně,“ říká.

Omezení od dubna

Už teď probíhají na Slovanské třídě přípravné práce. „Ověřuje se přítomnost sítí, jestli zákres zodpovídá skutečnosti, abychom potom neočekávaně nenarazili na kabely,“ vysvětluje Hlavnička. Musí se změřit hlučnost a prověřit stav okolních budov, než na ulici vjede těžká mechanizace. A pak se začne naplno. „Těžké stroje dorazí tak na konci dubna,“ odhaduje Hlavnička.

Pro cestující veřejnou dopravou to nejspíš znamená, že poslední zastávkou tramvaje číslo jedna se stane Mikulášské náměstí. „Tramvaj pak vjede do Sladkovského třídy a Radyňskou ulicí se vrátí zpátky,“ nabízí jednu z variant Zikmund. Trasu na náměstí Milady Horákové by pak pokryly náhradní autobusy. Pro řidiče bude kritická oprava prvního úseku od Sladkovského k Částkově ulici, kde je silnice široká jen něco málo přes šest metrů.

Tady se uvažuje o úplném uzavření. Opravy mohou navíc natáhnout požadavky vodárny na výměnu uzávěrů. Město zaplatí za opravu kolejiště třicet milionů korun, dalších dvacet milionů přidá plzeňské Ředitelství silnic a dálnic.