Šroubovice DNA skrývají tajemství naší tváře

DNA má vliv na tvar naší tváře. (Foto: Profimedia)

DNA má vliv na tvar naší tváře. (Foto: Profimedia) Zdroj: Profimedia

Ukazuje se, že v lidské DNA je možná zakódováno daleko víc informací, než lidé kdy tušili. Holandští vědci, kteří se jejím výzkumem zabývají, dospěli ke zjištění, že některé geny jsou zodpovědně za vzhled tváře.

To jakou roli hraje DNA v tom jak vypadáme, by mohlo být užitečné například pro kriminalisty. Ti by v budoucnosti mohli z pouhé DNA odvodit přibližnou podobu pachatele či oběti trestného činu. Nizozemští experti již nyní dokáží pojmenovat pět genů, které jsou spoluzodpovědné za tvar lidského obličeje.

Výzkumníci z rotterdamské univerzity Erasmus Medical Center zapojili do své studie skoro 10 tisíc lidí evropského původu z několika zemí. Vedoucí autor studie Manfred Kayser a jeho kolegové dospěli k závěru, že pět konkrétních genů známých jako PRDM16, PAX3, TP63, C5orf50, a COL17A1 má u lidí vliv na tvar obličeje.

O genu PAX3 přitom již lékaři vědí, že jeho mutace může mít vliv na tvorbu rozštěpu rtu nebo vliv na šířku základu nosu.

Vědci zkoumali obličejové rysy nejen na fotografiích, ale též díky 3D obrázkům z magnetické rezonance. Hledali pak malé kombinace DNA, které se vyskytovali častěji u osob s konkretním tvarem tváře.

Profesor Kayser již dříve v minulosti pracoval na podobných výzkumech. Jeho tým například bádal nad tím, zda lze určit z DNA barvu očí člověka a odhalil osm genů zodpovědných za jejich barvu. Odhalil i spojitost některých genů s barvou vlasů a zabýval se výzkumem, který dokáže odhadnout věk osoby z pouhé kapky krve.