Stát mění systém vypisování tendrů na dopravní stavby

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) mění vypisování tendrů na stavby. Bude využívat takzvaný systém Design & Build, který je známý spíše ze soukromého stavebnictví. Podle něj dodavatel bude moci sám navrhnout technické řešení stavby, zároveň ale ponese zodpovědnost za případné vady. ŘSD od nového systému také očekává, že sníží ceny výstavby, informoval deník E15.

Pilotním projektem nového systému je výběrové řízení na opravu silnice a mostu v Kutné Hoře. Předpokládaná cena mostu je 165 milionů korun bez DPH, se zahájením stavby se počítá v dubnu. Zájemci o tuto stavbu mohou postupovat buď podle přesně daných podmínek ŘSD, anebo přijít s jiným nápadem. Ten nemusí být limitován stavebním povolením, v případě vítězství si ale firma bude muset zařídit všechny úřední formality sama.

„I když se tímto postupem otevírá cesta k velmi kreativním technickým řešením a různým typům úspor, musí být i tak dodržena požadovaná funkčnost mostu. Ten musí zvládnout předpokládanou kapacitu dopravy, zajistit bezpečnost pro řidiče i obyvatele okolní zástavby, přísné normy v oblasti ochrany životního prostředí a nízké náklady při budoucí údržbě,“ uvedl ředitel ŘSD René Poruba.

ŘSD podle Poruby nyní hledá jakékoli cesty, které by vedly ke zlevnění staveb a oprav. Nový systém je však také reakcí na nedávné kauzy nových, ale vadných dálnic. Cílem je jasné vymezení zodpovědnosti za chyby, protože dnes se viník hledá složitě a firmy zodpovědnost většinou přehazují na ŘSD jako investora a projektanta.