Studie: Z velkých e-shopů má verzi webu pro mobil již 43 procent

Česko v posledních letech zažívá boom mobilního nakupování. Uživatelé využívají chytré telefony k prohlížení nabídek e-shopů, ale nákupy následně dokončují na počítačích. „Světový trend ale ukazuje, že se zákazníci postupně učí dokončovat nákupy v mobilních zařízeních, což přichází i na český trh,“ uvedl organizátor studie Lukáš Hurych.
Studie kromě mobilního nakupování zkoumala také pohodlí a procesy celého nákupu. Stejně jako vloni pouze sedm procent e-shopů nabízí expresní dodání zboží v den objednání. Čtvrtina on-line obchodů pak informuje při objednávce o přesném datu doručení. Třetina e-shopů automaticky nutí zákazníky k odebírání elektronických zpravodajů.
Podíl nákupů z mobilu či tabletu roste
Podíl nákupů z tabletů a chytrých telefonů činí v některých odvětvích maloobchodu už 13 procent, ukazují data výrobce a provozovatele e-shopů NetDirect. Pětina z 37 tisíc e-shopů už je přizpůsobena mobilním zařízením. Z mobilních zařízení nakupují Češi nejvíce knihy a parfémy. „Především v první kategorii jsme v poslední době zaznamenali opravdu výrazný nárůst,“ uvedl Marek Krška z NetDirectu. Obecně je zájem spíše o produkty, jejichž vlastnosti a parametry lidé dobře znají. Naopak nižší prodeje lze sledovat u zboží, jako jsou šperky či spodní prádlo.
Podle údajů společnosti Google se letos poprvé na celosvětové úrovni zřejmě vyrovná podíl vyhledávání z mobilních zařízení a počítačů. V prvním kvartále dosáhl podíl vyhledávání z mobilů 44 procent, z počítačů pak 56 procent. Do roku 2020 bude podle odhadu Světové banky vlastnit chytrý telefon 80 procent dospělé populace. Tržby českých internetových obchodů za zboží letos podle odhadů stoupnou meziročně o 15 procent na 77 miliard korun.