Svaz: V ČR nepokračuje příprava nových dopravních staveb
ČR je podle něj snad jediným státem na celém světě, který nevyužívá soukromých peněz na financování dopravní infrastruktury. Podle výkonného ředitele Asociace PPP Vladimíra Sloupa jsou v ČR úředníci oceňováni za krátkodobá řešení, zatímco PPP projekty jsou dlouhodobé. Vadí údajně i „přílišná transparentnost“ těchto projektů. „Institucionálně a legislativně zásadní problémy nejsou, reálná podpora ale chybí,“ uvedl Sloup. Podle něj by měli politici rozhodovat ekonomicky, nikoliv politicky. V zemích EU bylo v letech 1990 až 2009 realizováno celkem 1340 projektů PPP v celkové hodnotě 250 miliard eur. Výhodou PPP projektů je dodržování rozpočtů a časového harmonogramu staveb. Podle Sedláčka v ČR tvoří dodatečné náklady u klasických veřejných zakázek zhruba pětinu jejich celkové ceny.
Podle Sedláčka by mohla nedostatek peněz na dopravní stavby řešit i půjčka. „Jednoznačně vidíme, že nepřipravování dopravních staveb by mělo ještě vyšší náklady než náklady na dluh,“ uvedl Sedláček. Podle Matyáše případné nedobudování dopravní sítě bude znamenat ztrátu republiky v zajištění konkurenceschopnosti. „Stát by si měl uvědomit svou výlučnou pozici coby největšího a nejsilnějšího investora,“