Tablet Surface nabídneme i v Česku, říká nová šéfka zdejšího Microsoftu

Biljana Weber, generální ředitelka českého Microsoftu.

Biljana Weber, generální ředitelka českého Microsoftu. Zdroj: Jan Sedlak

Na recepci českého Microsoftu po mnoha měsících po jeho představení už konečně svítí nové firemní logo. Na samotné budově je nicméně pořád to předchozí. „Takovéto změny trvají dlouho, postupně se šíří,“ usmívá se v zasedací místnosti Biljana Weber, nová šéfka tuzemské pobočky největší softwarové firmy světa. Výměna pražského loga a nejvyššího vedení nyní v Microsoftu působí tak trochu symbolicky, přichází totiž v době, kdy Steve Ballmer uvádí do chodu rozsáhlou reorganizaci.

Biljana Weber je ve funkci generální ředitelky českého Microsoftu zhruba 6 týdnů. Na pozici vystřídala dosavadního, úspěšného a populárního Romana Cabálka a je druhou ženou, která zdejší pobočku Softies vede. Se svojí předchůdkyní Jane Gilson má společnou i další věc – je zároveň druhou cizinkou na tomto postu, do Česka totiž zamířila ze Slovinské centrály.

Sympatická Slovinka se při příchodu omlouvá, že novinářskou návštěvu nepřivítala ve své kanceláři. „Aplikaci si je dnes možné stáhnout během okamžiku ze Storu, vyrobit a dodat nábytek je ale na hodně dlouho,“ směje se a poukazuje tak na to, že změnou prochází právě i její kancelář.

Surface bude i v Česku

Mnoho zásadního by se už ale dle jejích slov ve zdejším Microsoftu měnit nemělo. „Ohlášená globální transformace se samozřejmě dotkne i Česka, velké změny v nejvyšším managementu a struktuře pobočky ale neočekávám,“ říká Weber. „Mám zde motivovaný a schopný tým lidí.“ Slovinská manažerka ve svých prvních týdnech ve funkci zejména chodí po schůzkách a poznává nové prostředí. Čechy obecně považuje za vzdělané a zdejší trh je podle ní technologicky inovativní a patří v této oblasti mezi lídry v regionu.

To má podle ní dopad i na tuzemskou ekonomiku. I když to podle vývoje v několika posledních kvartálech nemusí tak vypadat, Weber považuje zdejší ekonomické prostředí za „velmi zdravé“. „Máte relativně malý veřejný dluh, dobrý export, kvalitní pracovní sílu, vzdělané lidi a velké množství malých a středních podniků (SMB),“ vysvětluje. „V novém kvartálu se navíc počítá s oživením a to se dotkne i nás.“

Právě SMB firmy by měly být hnacím motorem českého Microsoftu do budoucna. Je to totiž ideální oblast zákazníků, která může přecházet na cloudové služby, jež se nyní Redmond snaží co nejvíce prodávat a staví na nich svojí novou strategii a budoucnost nejenom svou, ale i svých chlebodárců partnerů.

„Malé a střední firmy si díky cloudu nyní mohou dovolit to, co si dříve dovolit nemohli,“ tvrdí Weber a myslí tím mimo jiné i to, že s cloudem často nejsou potřeba velké počáteční investice do licencí, infrastruktury a podobně. Microsoft se už nějakou dobu snaží přesvědčit své partnery, že mají do cloudu jít s ním, díky čemuž porostou rychleji, než bez něj. „V Česku máme přes 3 a půl tisíce partnerů a vidíme, že se k různým cloudovým možnostem připojují. Cloud je pro ně ta správná strategie.“

Dalším velkým pilířem postupně se reformujícího Microsoftu jsou služby a zařízení, do čehož spadají zejména systémy Windows 8 a Windows Phone 8 a na to navázané přístroje. V této oblasti Softies u nás očekávají postupný pozitivní vývoj. „Uživatelům jistě bude ještě nějakou dobu trvat, než ve větším přejdou na nový druh zařízení,“ popisuje Biljana Weber doposud spíše slabší migraci na hybridní a dotykové stroje s novým systémem. „Prodejci jako Alza.cz či CZC.cz nám ale hlásí, že v červenci a srpnu výrazně po těchto modelech narostla nabídka. I díky tomu, že už je k dispozici více dobrých přístrojů.“

Biljana Weber, generální ředitelka českého Microsoftu.Biljana Weber, generální ředitelka českého Microsoftu.|Jan Sedlak

S podzimním příchodem Windows 8.1 by se do Česka měla dostat další várka nových přístrojů, což by podle očekávání Microsoftu mělo prodeje ještě více akcelerovat. Pomoci mají i chystané nové prodejní a marketingové akce. Tuzemský trh se navíc dočká i oficiálních prodejů tabletů Surface. Microsoft nedávno ohlásil, že modely Surface RT a Surface Pro budou moci prodávat i jeho partneři v dalších zemích a Česko má být tradičně ve třetí vlně. „Mohu potvrdit, že dojde i na český trh, jen ještě nemohu potvrdit finální termín,“ vzkazuje Weber.

Češi jsou technologičtí nadšenci

Tuzemský Microsoft patří dlouhodobě mezi nejvýkonnější evropské pobočky. „Ve střední a východní Evropě jednoznačně patří mezi 3 nejlepší a na špici je i v rámci celé Evropy,“ tvrdí zdejší šéfka. I tak ale český trh stále ve většině případů až ve třetí vlně uvádění produktů Microsoftu na trh. Často to ani není kvůli nevyspělosti trhu, jako spíše kvůli jeho velikosti. „Češi mají nové technologie velice rádi a rádi je kupují. Jsou v tomto ohledu často napřed,“ říká Weber.

Důležitou součástí byznysu zdejšího Microsoftu je dodávka technologií státní správě. V Česku v současné době panuje nejasná politická situace a mnohé úřady se kvůli pokaženým IT projektům a tendrům podobného druhu zakázek bojí. To, jak tato skutečnost ovlivní obchody Microsoftu, Biljana Weber prozatím nedokáže příliš komentovat. Tvrdí jen, že se Česko ve svém fungování „není výjimkou“ a že se připojilo k evropským aktivitám za otevřená data či eGoverment a „bude chtít moderní infrastrukturu“.

Sídlo českého Microsoftu.Sídlo českého Microsoftu.|Jan Sedlak

Jak už bylo řečeno, nová generální ředitelka Microsoftu v Česku se prozatím spíše seznamuje s lidmi, partnery, spolupracovníky a celým prostředím. Po naší schůzce mířila například na setkání s vývojářským týmem, se kterým chtěla probrat nové možnosti podpory českých vývojářů aplikací pro Windows 8 a Windows Phone 8, a naplánováno má i sezení se zdejší centrálou Skypu. To, jak se její působení do firmy obtiskne, zatím nelze říci. „To zatím neumíme říci,“ shodují se některé zdroje z firmy, které E15.cz oslovil. „Reakce zaměstnanců jsou prozatím spíše neutrální a na hodnocení je brzy.“