Technická revoluce, potlačená po 45 letech – Mazda končí s Wankelem
Rotační nebo také Wankelův motor má nyní pouze model Mazda RX-8. Nejnovější verze modelu se začne prodávat 24. listopadu a Mazda očekává prodej 1000 vozů. V červnu 2012 však výrobu ukončí.
Mazda představila první vůz s rotačním motorem v roce 1967. Wankelův motor má méně částí než srovnatelné pístové motory a je tišší. Výroba agregátu je ale dražší a motory mají vyšší spotřebu paliva a oleje. Rozhodnutí Mazdy ukazuje, jak se změnila chuť spotřebitelů, kteří nyní šetří svou kapsu i životní prostředí a dávají přednost úspornějším a ekologičtějším autům.
Animace principu Wankelova motoru
Mazda však dodala, že vývoj rotačního motoru bude pokračovat a návrat vozů s tímto pohonem není tedy vyloučen. Mazda loni prodala jen 2896 vozů RX-8. Z toho 1245 v Severní Americe a 963 v Japonsku. Celkově do konce srpna automobilka prodala 1,995 milionu vozů s rotačním motorem. Mazda se pyšní i vítězstvím v legendárním závodě Le Mans před 20 lety, kdy vyhrál právě automobil poháněný Wankelem.
Wankelův motor je spalovací čtyřtaktní motor s unikátní konstrukcí pístu a komory. Píst je vlastně konvexní trojúhelník, který rotuje kolem hřídele.
Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu v kategorii zpravodajství.