Tragicky ztichlé Lidice znovu ožívají v Centru současného umění

Centrum DOX oslovilo britského kurátora Russella Robertse, aby připravil koncept, jenž by se týkal lidické tragédie v roce 1942. Ten za ústřední dílo zvolil film The Silent Village z roku 1943, který vznikl jen několik měsíců po vyhlazení Lidic. Jeho autorem byl britský básník, umělec a režisér Humphrey Jennings, který sestavil autentický scénář jako obdobu lidické hrůzy. Zvolil si vesnici v jižním Walesu a za účasti hornických rodin zinscenoval příběh lidického masakru ve velšském prostředí.
Tímto filmem je výstava uvedena a pokračuje systematicky dalšími patry až ke svému vrcholu – videoinstalaci 10:35 českého dokumentaristy Jana Kaplana. Ten čerpá z filmu Jana a Krystyny Kaplanových SS-3 z roku 1992, který užívá podobnou uměleckou strategii dramatizace historie jako The Silent Village. Divák sleduje cestu vozu SS-3 s Heydrichem na předním sedadle a odpočítávání minut do realizace atentátu. Kaplan využil dokumentárního žánru nazvaného historical reenactment (zopakování), jenž se v poslední době stal populární mezi současnými umělci.
Mezi filmové projekty jsou vloženy jiné převážně obrazové dokumenty. Zvlášť působivé jsou fotografie italského umělce Paola Ventury, který reaguje na film The Silent Village sérií portrétů nacistů a scén, v nichž vystupují. Jeho inscenované fotografie se záměrně pohybují na pomezí mezi historií, hororem a kýčem.
The Silent Village
Centrum současného umění DOX
Výstava trvá do 9. dubna
Hodnocení: 70 %
Autorka je spolupracovnicí redakce