Výzkum portálu Audiolibrix ukazuje, že trh s audioknihami v Česku roste. Letos se jich prodá za 60 miliónů korun (o 10 % více než loni). I v této oblasti je znát přesun k mobilním zařízením a mobilním aplikacím – loni je preferovalo 22 % uživatelů, letos 27 %. Asi 10 % lidí využívá možnosti poslouchat audioknihy přímo na webu, ale pevné nosiče (nejčastěji CD) stále převládají.
Oproti zažitým mýtům neslouží poslech audioknih jako kulisa, tedy tak, jak to často máme s hudbou. Na obsah audioknihy je nutné se soustředit. Největší skupina – více než 20 % posluchačů – si audioknihu pouští při odpočinku. Následují domácí práce a až po nich je poslech při řízení. Audiokniha je také oblíbeným společníkem při cestování veřejnou dopravou, kde dává smysl jinak „zabitému času“.
Každý fanoušek audioknih nakoupí průměrně dvě měsíčně. |
Nejkratší audiokniha na českém trhu má 11 minut. |
Nejdelší kniha na trhu má oproti tomu 63 hodin a 19 minut. |
Průměrná délka 100 nejprodávanějších audioknih je 10 hodin. |
Nejlevnější audiokniha na trhu stojí 39 Kč, nejdražší 1 790 korun. |
38 % uživatelů se o audioknihy začalo zajímat, až když vydavatelé audioknih nabídli prodej formou downloadu. |
Nejpopulárnějším žánrem jsou thrillery a detektivky. |
35 % všech prodejů tvoří knihy autorů z TOP 10. |
V roce 2015 je na českém trhu dostupných celkem 5 700 minut mluveného slova, o 20 % více než před rokem. |
57 % uživatelů platí kartou. Loni to bylo jen 34 %. |