V Česku sílí fenomén audioknih. Pomalu se přesouvají z CD na mobily

Poslech, ilustrační foto

Poslech, ilustrační foto Zdroj: CC BY SA 2.0: Sascha Kohlmann via Flickr

Výzkum portálu Audiolibrix ukazuje, že trh s audioknihami v Česku roste. Letos se jich prodá za 60 miliónů korun (o 10 % více než loni). I v této oblasti je znát přesun k mobilním zařízením a mobilním aplikacím – loni je preferovalo 22 % uživatelů, letos 27 %. Asi 10 % lidí využívá možnosti poslouchat audioknihy přímo na webu, ale pevné nosiče (nejčastěji CD) stále převládají.

Oproti zažitým mýtům neslouží poslech audioknih jako kulisa, tedy tak, jak to často máme s hudbou. Na obsah audioknihy je nutné se soustředit. Největší skupina – více než 20 % posluchačů – si audioknihu pouští při odpočinku. Následují domácí práce a až po nich je poslech při řízení. Audiokniha je také oblíbeným společníkem při cestování veřejnou dopravou, kde dává smysl jinak „zabitému času“.

Každý fanoušek audioknih nakoupí průměrně dvě měsíčně.
Nejkratší audiokniha na českém trhu má 11 minut.
Nejdelší kniha na trhu má oproti tomu 63 hodin a 19 minut.
Průměrná délka 100 nejprodávanějších audioknih je 10 hodin.
Nejlevnější audiokniha na trhu stojí 39 Kč, nejdražší 1 790 korun.
38 % uživatelů se o audioknihy začalo zajímat, až když vydavatelé audioknih nabídli prodej formou downloadu.
Nejpopulárnějším žánrem jsou thrillery a detektivky.
35 % všech prodejů tvoří knihy autorů z TOP 10.
V roce 2015 je na českém trhu dostupných celkem 5 700 minut mluveného slova, o 20 % více než před rokem.
57 % uživatelů platí kartou. Loni to bylo jen 34 %.