V e-shopech se letos protočí 80 miliard

V České republice měsíčně používá internet přes 6,5 milionů obyvatel. Skoro polovina z nich přistupuje na internet z mobilních zařízení.
Nejčastějším důvodem, proč lidé nakupují prostřednictvím e-shopů, jsou možnost srovnání nabídek obchodů (28 % nakupujících) a také úspora času, kterou jako hlavní výhodu označila pětina nakupujících. Výhodnější ceny jsou překvapivě až na pátém místě žebříčku výhod s pouze necelou desetinu podílu.
Mezi nejčastější položky, které se ve virtuálních košících Čechů objevují, patří oblečení, počítače a sportovní oblečení a vybavení. Průměrná hodnota jedné objednávky činí 1712 korun, za poslední rok se tak zvýšila o zhruba pět procent.
Zvýšení může být dáno mimo jiné tím, že se lidé naučili přes internet nakupovat také věci běžné denní potřeby, které jsou lacinější, a online nakupují častěji než dříve.
Přírůstek dva tisíce ročně
„V současné době se odhaduje, že je v Česku přes 37 tisíc internetových obchodů, jen během letošního roku jich až dva tisíce přibylo. Pro rok 2014 se obrat v e-komerci odhaduje na 80 miliard korun, což je o zhruba 15 procent více, než v roce 2013,“ komentuje situaci generální ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan. Jeho tým data z průzkumu „Stav e-commerce v ČR v roce 2014“ zkompletoval.
Šanci stát se e-shopem s nejvyšším ročním obratem má v roce 2014 opět Alza.cz (v roce 2013 dosáhl obratu 9,2 miliardy korun) a na druhém místě je s osmi miliardami Mall.cz. „Z celkového maloobchodního prodeje, který je podle ČSÚ zhruba 900 miliard, tvořily v roce 2013 e-shopy okolo sedmi procent a jejich podíl se bude i nadále zvyšovat,” dodává Uďan.
Populární i nadále zůstává nákup zboží na dobírku, její obliba ale pomalu klesá a lidé začínají čím dál tím častěji platit pomocí platební karty nebo prostřednictvím bezhotovostních převodů.
Nejvíc schází přímý kontakt se zbožím
Právě obava ze zneužití nejen platebních, ale také osobních údajů, je jedním z důvodů, proč někteří lidé na internetu raději nenakupují. Jako největší problém však Češi vidí fakt, že si nemohou vybranou věc prohlédnout, osahat a vyzkoušet, jak uvedla polovina dotazovaných.
Mezi další závažné nedostatky online nakupování patří neochota platit poštovné, obavy z reklamací a vrácení peněz či bariéra v podobě nutné registrace v e-shopu.
Mezi lidmi stále panuje představa, že založit si e-shop je záležitostí jednoho odpoledne
Co se týká technického řešení jednotlivých českých e-shopů, vítězí zde pronájem již hotových šablon. Díky tomuto komerčnímu řešení funguje více než polovina internetových obchodů (56 %).
Zhruba 38 procent stojí na Open Source základě a asi šest procent jich vzniklo individuálně. Kamenem úrazu se při provozování e-shopu zhruba pro tři čtvrtiny majitelů stane neznalost online marketingu. „Mezi lidmi stále panuje představa, že založit si e-shop je záležitostí jednoho odpoledne. Až tak jednoduché to ale není. Je potřeba se předem velmi dobře připravit na všechny možné situace, které mohou nastat,“ varuje Uďan.