V povinné výbavě násada od koštěte. Odstavené Airbusy A380 čelí v poušti chřestýšům

Do povinné výbavy zaměstnanců údržby letadel v kalifornském Victorville patří násada od koštěte proti chřestýšům

Do povinné výbavy zaměstnanců údržby letadel v kalifornském Victorville patří násada od koštěte proti chřestýšům Zdroj: Qantas

Airbusy A380 musejí stejně jako další letadla i při dlouhodobé odstávce procházet pravidelnou údržbou
Na snímku technici testují funkčnost zatahování podvozku
Odstavené Airbusy A380 v kalifornské poušti
Odstavené Airbusy A380 v kalifornské poušti
5
Fotogalerie

Se začátkem pandemie a uzavřením hranic stáhly letecké společnosti z provozu tisíce letadel po celém světě. Část z nich byla od té doby zaparkovaná v horkých a suchých pouštích, které pro skladování letadel představují perfektní podmínky. Takové podnebí s sebou však přináší nechtěné a v některých případech i smrtelné hosty, píše CNN.

Australské aerolinky Qantas musely kvůli pandemii zaparkovat svou letku obřích strojů Airbus A380 v kalifornské Mohavské poušti. Jejich technici kvůli tomu museli přijít s jednoduchým, zato efektivním způsobem, jak se chránit proti tamním jedovatým chřestýšům.

„Tato oblast je proslavená svými nenechavými chřestýši, kteří se rádi stulí okolo teplých gumových pneumatik a v kolech a brzdách letadla,“ uvedl kalifornský zaměstnanec Qantas Tim Heywood, podle kterého nyní do základní výbavy pro údržbu každého stroje patří i násada od koštěte. Ty na sobě mají dokonce napsané i registrační číslo letadla.

„Před inspekcí podvozku pracovníci nejdřív projdou okolo letadla, dupou a s (násadou) otloukávají kola, aby vystrašili všechny pospávající hady,“ dodal Heywood. Kromě chřestýšů se podle něj zaměstnancům Qantas podařilo objevit i několik štírů.

„Je to další známka toho, jak zvláštní poslední rok byl. Když byly ještě v provozu, tyhle A380 vzácně strávily na zemi více než den v kuse,“ uvedl technik.

Na vrcholu pandemie byly mimo provoz postaveny více než dvě třetiny světových komerčních letadel, která aerolinky umístily do skladovacích prostorů po celém světě. Zaparkovaná letadla musí být na delší dobu mimo provoz náležitě připravena, včetně důkladného zabalení motorů, ze kterých by si mohli udělat domov například ptáci. Při pravidelné údržbě se musí mimo jiné otáčet kola, aby je váha letadel nepoškodila, a další přípravy vyžaduje návrat strojů do letového provozu.