Vědci našli gen, který brzdí rakovinu | E15.cz

Vědci našli gen, který brzdí rakovinu

vědec, ilustrační foto
•
ZDROJ: Profimedia.cz

nes

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Nově objevený gen brzdí růst rakovinových buněk. Mohl by pomoci při budoucí léčbě nádorů. Gen, který brzdí růst mozkových tumorů, objevili vědci z německého Hannoveru. Jak informoval server Sme. sk, jejich objev by mohl mít význam i při boji s nádorovými onemocněními prsu a tlustého střeva.

O fungovaní genu informovala Lékařská vysoká škola z Hannoveru, jejíž vědečtí pracovníci z Institutu pro lidskou genetiku zveřejnili své poznatky v odborném časopisu Brain.

Tým Ruthild Weberové se na stopu tohto genu dostal při zkoumání buněk, které pocházely ze zhoubných mozkových nádorů – takzvaných glioblastómů. V mnohých z nich se tento gen nacházel ve změněné podobě, následně ho v takovéto mutacii objevili i v tumorech jiných orgánů.

Předpoklad, že jde o gen potlačující tumory, se vědcům podařilo prokázat opakovanými experimenty. Například rakovinové buňky rostly s neporušeným genem pomaleji a byly méně pohyblivé. Rovněž u pokusných myší dosáhly tumory s tímto genem jen přibližně poloviční velikost oproti stejným nádorům s pozměněným genem.

Na výzkumu se podílelo také Německé centrum pro výzkum rakoviny se sídlem v Heidelbergu a Univerzita v Bonnu, na které působila do konce minulého roku i Ruthild Weberová.

Autor: nes