Vědci navrhují jména novým prvkům. Posuzovat se bude flerovium a livermorium

ilustrační foto

Vědci oficiálně navrhli pojmenování dvou nových chemických prvků, které se v periodické tabulce skrývají pod protonovými čísly 114 a 116. Názvy flerovium a livermorium teď bude ze všech úhlů posuzovat Mezinárodní unie pro čistou a aplikovanou chemii (IUPAC), která by měla do pěti měsíců oznámit, zda s pojmenováním nových přírůstků v periodické tabulce souhlasí.

Oba prvky objevily spolupracující vědecké týmy v Rusku a USA před deseti lety. Ruský tým ze Spojeného ústavu jaderných výzkumů v Dubně u Moskvy přišel s pojmenováním flerovium (zkratka Fl) na počest fyzika Georgije Fljorova, který byl spoluzakladatelem jejich domovské instituce. Američtí kolegové zase pro prvek s protonových číslem 116 navrhli jméno livermorium (zkratka Lv), které je odvozené od místa působení jejich laboratoře v kalifornském Livermore.

Naposledy přibylo nové jméno do periodické tabulky loni, kdy němečtí objevitelé uspěli se svým návrhem pojmenovat prvek s protonovým číslem 112 kopernicium. Bylo to na počet polského astronoma Mikuláše Koperníka.