Vědci přišli na to, jak vytvořit "supermravence" | E15.cz

Vědci přišli na to, jak vytvořit "supermravence"

Mravenec, ilustrační foto
•

ČTK

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Kanadští vědci přišli na způsob, jak pomocí hormonů vytvořit obrovského "supermravence", který připomíná své předky, jež žili na Zemi před desítkami milionů let. Mravence s velkou hlavou a obrovskými kusadly dokážou přivést na svět tak, že do mravenčích larev vpraví dávku růstového hormonu - namísto obvyklé kasty vojáků se tak rodí několikanásobně větší a vyvinutější jedinci. Píše o tom odborný časopis Science.

Vědecký tým z kanadské McGillovy univerzity se zabýval rozšířeným mravenčím rodem Pheidole. V něm se vyskytují menší jedinci, takzvaní dělníci, a větší - vojáci. I v přírodě jsou někdy k vidění zvlášť vyvinutí mravenčí vojáci, kteří přerůstají všechny ostatní příslušníky mraveniště a starají se o jejich bezpečnost.

Odborníci přišli na to, že DNA všech mravenců zkoumaného rodu obsahuje gen, který je za vznik obzvlášť vyvinutých jedinců zodpovědný a dokázali ho pomocí hormonu methoprenu aktivovat. Tvrdí přitom, že obrovití mravenci byli zřejmě v dávné minulosti obvyklým jevem - genetická výbava svědčí o tom, že všichni mravenčí předci před desítkami milionů let vypadali právě jako dnešní „supermravenci“.

Autor: ČTK