Vědci zjistili, že mají co do činění s geneticky zcela neznámým virem

Pampulha - umělé jezero v Brazílii

Pampulha - umělé jezero v Brazílii Zdroj: Profimedia

Domovem dosud naprosto nepoznaného viru Yara jsou hlubiny umělého brazilského jezera Pampulha.
Yravirus, dosud geneticky zcela neznámý organizmus.
Pampulha - umělé jezero v Brazílii
4
Fotogalerie

Více než devadesát procent genetické výbavy toho organizmu nikdo nikdy neviděl. Žije v hlubinách brazilského jezera Pampulha a jmenuje se Yara, přesněji Yaravirus. Pojmenován byl po brazilské mytické vodní nymfě. Představuje zcela nový typ organizmu, s nímž se biologové ještě nesetkali.

„Je to zcela nový rodokmen améboidního viru s dosud neznámým původem,“ píší vědci ve studii, kterou před publikováním v odborném časopisu předběžně zveřejnili na serveru Biorxiv.org.

Yaravirus měl po detailním prozkoumání pouze šest genů, které jen vzdáleně připomínaly ty, které již vědci znali. Nepomohlo ani porovnání s databázemi, v nichž je více než 8500 virových metagenomů. Yaravirus tak zatím oficiálně ve světě virů nemá jakéhokoli příbuzného.

Vědci se nicméně domnívají, že by mohl být svébytnou vývojovou větví příbuznou s mimiviry, které byly objeveny teprve v roce 1992 a jako viry klasifikovány až v roce 2003. Zdržení způsobila jejich velikost a podobnost s bakteriemi. „Yaravirus ovšem není tak velký a nemá tak komplexní genom jako mimivir,“ upozornili virologové.

Autoři studie Bernard La Scola z Univerzity Aix-Marseille ve Francii a Jônatas S. Abrahão z brazilské Univerzity Minas Gerais jsou už v pátrání po unikátních virech matadoři. Před dvěma roky v Brazílii objevili jiný vodní vir, který později dostal název Tupanvirus.