Vědci zjistili, že existuje geneticky zcela neznámý virus | E15.cz

KoronaHelpdesk E15

Jak ekonomicky přežít koronavir

Více k tématu

Vědci zjistili, že mají co do činění s geneticky zcela neznámým virem

Marek Schwarzmann

Více než devadesát procent genetické výbavy toho organizmu nikdo nikdy neviděl. Žije v hlubinách brazilského jezera Pampulha a jmenuje se Yara, přesněji Yaravirus. Pojmenován byl po brazilské mytické vodní nymfě. Představuje zcela nový typ organizmu, s nímž se biologové ještě nesetkali.

„Je to zcela nový rodokmen améboidního viru s dosud neznámým původem,“ píší vědci ve studii, kterou před publikováním v odborném časopisu předběžně zveřejnili na serveru Biorxiv.org.

Yaravirus měl po detailním prozkoumání pouze šest genů, které jen vzdáleně připomínaly ty, které již vědci znali. Nepomohlo ani porovnání s databázemi, v nichž je více než 8500 virových metagenomů. Yaravirus tak zatím oficiálně ve světě virů nemá jakéhokoli příbuzného.

Vědci zjistili, že bakterie umějí levně vyrábět grafen

Vědci se nicméně domnívají, že by mohl být svébytnou vývojovou větví příbuznou s mimiviry, které byly objeveny teprve v roce 1992 a jako viry klasifikovány až v roce 2003. Zdržení způsobila jejich velikost a podobnost s bakteriemi. „Yaravirus ovšem není tak velký a nemá tak komplexní genom jako mimivir,“ upozornili virologové.

Autoři studie Bernard La Scola z Univerzity Aix-Marseille ve Francii a Jônatas S. Abrahão z brazilské Univerzity Minas Gerais jsou už v pátrání po unikátních virech matadoři. Před dvěma roky v Brazílii objevili jiný vodní vir, který později dostal název Tupanvirus.

Vědci zjistili, že mají test na všechny bakteriální infekce