Vědci zjistili, že mikrogravitace zrychluje množení bakterií | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Vědci zjistili, že mikrogravitace zrychluje množení bakterií

Marek Schwarzmann

Nový objev je špatnou zprávou pro budoucí generace kosmických průzkumníků.

Bakteriím svědčí mikrogravitace, po pouhé tisícovce generací pobytu v tomto prostředí se u nich projevila náchylnost k rychlejšímu rozmnožování. Vědci z University of Houston tuto nepříjemnou zprávu potvrdili při pokusech s bakteriemi E. coli. Jedna generace přitom vznikne za pouhých 17 až 20 minut.

E. coli si v průběhu zmíněné tisícovky generací vyvinula celkem šestnáct genetických mutací. Vědci zatím nevědí, která z nich je přesně za zrychlenou schopnost rozmnožování zodpovědná, případně zda za to nemůže kombinace všech šestnácti. „Víme jen, že jsme se na celou problematiku podívali v generačně mnohem delším a širším měřítku, než činily dosavadní studie,“ uvedl pro webový portál New Scientist jeden z výzkumníků Jason Rosenzweig.

Lidstvo vyhyne, pokud do sta let neopustí Zemi, varuje Stephen Hawking

Adaptované organismy byly schopné se v mikrogravitaci množit až třikrát rychleji než jejich předci. Mnohem více alarmující pak bylo zjištění, že téměř tři čtvrtiny sledovaných kolonií byly schopné se množit stejnou rychlostí i po odstranění simulované mikrogravitace. Změny uvedené do genetického kódu by tak podle vědců mohly být permanentní, což není dobrá zpráva pro budoucí vesmírné kolonisty, které v příštích desetiletích hodlají vesmírné agentury vysílat směrem k Marsu. „Jde o plnohodnotné genomické změny,“ dodal Rosenzweigův kolega George Fox.

Posádka kosmické stanice ve vesmíru

Space Station Crew Members Walk in Space

S rychle rostoucími koloniemi bakterií se už nyní musejí potýkat astronauti v Mezinárodní vesmírné stanici (ISS). Tlusté biofilmy bakterie Pseudomonas aeruginosa jim například značně komplikují práci s vybavením. V neposlední řadě pak tento problém zaměstnává biology s obavami, co by se mohlo stát v případě, kdyby se tyto zmutované bakterie vrátily zpět na Zem.

Newsletter