Výstavba jižní části okruhu Prahy bude o dvě miliardy dražší

Výstavba jižní části pražského okruhu bude stát o téměř dvě miliardy korun více než se původně plánovalo. Vítěznou nabídku na stavbu úseku mezi Lahovicemi a Slivencem (514) podalo s cenou 6,8 miliardy korun bez DPH konsorcium Strabag-Hochtief-Max Bögl. Za výstavbu sousedního okruhu spojující Vestec a Lahovice (513) vítězná Skanska nabídla 4,5 miliardy korun. Už nyní je ale prý zřejmé, že část 514 bude dražší o více než miliardu korun a úsek 513 o téměř 900 milionů.

Obě stavby se překročením nákladů jen těsně vešly do maximálního povoleného limitu víceprací, který umožňuje zákon o veřejných zakázkách. Úsek mezi Lahovicemi a Slivencem skončil s tříprocentní rezervou, u části Vestec - Lahovice chybělo do hraniční dvacítky jen půl procenta. Úředníci si teď prý lámou hlavu nad tím, zda jsou všechny nároky stavebních firem oprávněné, a jak velké množství prací zdůvodnit tak, aby se to líbilo i Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), popřípadě evropským kontrolorům.

„Státní fond v tuto chvíli řeší problém tzv. víceprací na celém okruhu. Provádíme analýzu, nakolik byly jednotlivé práce nezbytné a jestli byly opravdu objektivně nepředvídatelné v době vypsání soutěže,“ řekl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Tomáš Čoček. I pokud totiž stavba splní nepřekročitelný limit možného dvacetiprocentního objemu víceprací, může nastat problém v případě, že investor mohl dopředu předpokládat, že se bude muset něco 'dodělat'. Pokud by se nepodařilo obhájit, že všechny práce navíc na okruzích byly tohoto rázu, musel by SFDI nebo Ministerstvo dopravy podat podnět k šetření ÚOHS, které by v konečném důsledku mohlo vést až k vrácení evropských dotací. V úseku 514 činí evropská podpora téměř dvě miliardy korun, na část 513 přispěla unie 3,6 miliardy korun a na úsek 512 dvěma miliardami korun.