Z Litvínova do Ústí přímo? Chybí peníze
Třiapadesát minut na cestě a přestup v Teplicích. Tak to vypadá, když chtějí vyrazit Litvínovští do Ústí. Spojit obě města přímým vlakem a ušetřit cestujícím přestupování je jednou z priorit litvínovských radních i zastupitelů Ústeckého kraje.
Vše má ale na starost Správa železniční dopravní cesty, která musí nechat trať mezi Litvínovem a Loukou elektrifikovat. Bez toho nemohou na úsek dlouhý zhruba kilometr a půl vyjet moderní vlaky. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) ještě nepotvrdila, že se do projektu pustí. Důvodem jsou peníze.
„Nyní si necháváme vypracovávat analýzu, zda se prokáže společenský i ekonomický užitek,“ říká mluvčí SŽDC Pavel Halla. Vedení správy s Ústeckým krajem pravidelně jedná. „Vypadá to, že se domluvíme,“ poznamenává optimisticky Jakub Jeřábek z Odboru dopravy Ústeckého kraje.
Přímý vlakový spoj mezi městy zařadil Ústecký kraj už před časem na první příčky důležitosti seznamu v oblasti dopravy.
Stejný postoj zastává i radnice v Litvínově. „Bylo by to velmi výhodné pro stovky lidí,“ potvrzuje starosta Litvínova Milan Šťovíček.
Pokud by stavba elektrifikace začala do konce roku 2013, vztahovaly by se na ni dotace z Evropské unie. Podle předběžných odhadů bude projekt stát dvě stě milionů korun.
Zpovzdálí souboj Správy železniční dopravní cesty a krajských zastupitelů sledují České dráhy. V roce 2014 chtějí do provozu v kraji pustit elektrické pantografy a s přímým spojem počítají.
„Bude velká škoda, jestli k elektrifikaci nedojde. Přímé spojení Litvínova s Ústím by bylo výhodné pro všechny naše zákazníky,“ sdělil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský s tím, že dráhy nemohou do jednání zasahovat.
Cestování z Litvínova do Ústí bez přestupů se lidé nedočkají dříve než před rokem 2014.