Zakladatelé Skypu dronům nevěří. Chtějí doručovat pomocí kolového robota

Robotický kurýr Starship

Robotický kurýr Starship Zdroj: Starship Technologies

Zatímco DHL či Amazon experimentují s drony, estonští spoluzakladatelé komunikační služby Skype se drží při zemi. Stejný problém, tedy doručování balíčků na takzvané poslední míli, podle nich lépe vyřeší autonomní robot.

Estonský start-up Starship staví autonomního robota, který dokáže odvézt až devět kilogramů z depa doručovací společnosti až na místo určení – k zákazníkovi. Protože používá chodníky, vyhne se dopravním zácpám. A navíc cestu zvládne sám.

Za projektem stojí Ahti Heinla a Janus Friis. Estonští podnikatelé a vývojáři slibují, že Starship oproti kurýrovi v dodávce doručovatelským firmám ušetří až 15 procent nákladů.

„E-commerce stále roste a zákazníci očekávají pohodlné způsoby doručení – ale při zachování nízkých cen,“ vysvětlil Heinla. „Několik posledních mil přitom často tvoří většinu nákladů na doručení,“ dodal. Ačkoliv světový zásilkový gigant DHL nebo internetový obchod Amazon vidí řešení stejného problému v nasazení dronů, pozemní vozítko je podle Heinly praktičtější.

Robotický kurýr Starship:

Šestikolový robot by se měl už během příštího roku objevit v ulicích britského Greenwiche. Rychlostí okolo 6,5 kilometru za hodinu by měl k zákazníkům dopravovat zboží na vzdálenost „několika posledních kilometrů“, uvádějí autoři projektu. Zbytek trasy tak nadále zůstane na dodávkách, Starship se ale na rozdíl od nich díky své skromné velikosti dostane i do hůře přístupných úzkých uliček.

Celý systém má fungovat tak, že si zákazník sám při objednávce vybere vhodný čas pro doručení a následně může prostřednictvím mobilní aplikace sledovat pohyb „svého“ robota na mapě. Jakmile dorazí, zákazník pomocí stejné aplikace odemkne nákladový prostor a může si zboží vyzvednout.

Robot využívá navigační software a je schopen se sám vyhýbat neočekávaným překážkám. Pokud by se ale přesto dostal do potíží, může mu na dálku pomoci operátor.