Železniční průjezd Plzní bude o stovky milionů levnější
Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která je investorem železničních projektů, začne stavba okamžitě a dokončená by měla být v roce 2014. To je důležité zejména kvůli tomu, že stavbu chce SŽDC spolufinancovat z Operačního programu doprava (OPD I.), a proto musí být dokončena do roku 2015, uvedl Pavel Habarta, pověřený řízením SŽDC. Původně se měl most přes Radbuzu stavět s pomocí lešení nad řekou. Nové řešení spočívá v tom, že se most postaví na jednom břehu a poté se pomocí jeřábu na místo položí najednou, vysvětlil generální ředitel společnosti Skanska Dan Ťok. Celá stavba se podle něj tímto řešením nejen zlevní, ale i urychlí. Ušetřené prostředky půjdou na další stavby III. tranzitního železničního koridoru, konkrétně na financování úseku Smíchov - Černošice a Karlštejn - Beroun. S oběma těmito stavbami se původně v programovacím období OPD I. nepočítalo, nyní do něj podle Habarty zařazeny budou. Na obou úsecích se začne stavět do roku 2013 a dokončeny budou do roku 2015. Na trati poté zůstane poslední úsek, Černošice - Karlštejn, který bude spolufinancován z OPD II.
Podle Habarty jde v případě průjezdu Plzní o jednu z největších úspor, kterou SŽDC v poslední době dohodla. Masivní snaha o úspory podle něj začala na přelomu roku 2010 a 2011, kdy správa při zakázce na trať České Budějovice - Nemanice ušetřila zhruba 300 milionů korun. Úspory na jednotlivých stavbách je nutné nacházet zejména kvůli nepříznivému ekonomickému výhledu a v porovnání s minulými léty nižším rozpočtům na dopravní výstavbu, uvedl Dobeš.
Ušetřené peníze Ministerstvo dopravy plánuje obecně využívat na financování náhradních staveb pro spolufinancování z OPD a urychlení výstavby u projektů, které již jsou součástí Operačního programu doprava. Nejbližší projekty, na kterých SŽDC očekává úspory, jsou plánované zakázky na stavbu tratí Rokycany - Plzeň a Horusice - Veselí nad Lužnicí.