Jan Šindelář: Kouzla na kolejích

Správa železnic, která je státní organizací, chce více peněz od státní akciové společnosti České dráhy, které natáhnou ruku ke krajským rozpočtům, a ty se s velkou pravděpodobností obrátí se žádostí o vyšší příspěvek na stát. Varianta, že by stát pokryl náklady na provozování železniční sítě rovnou, by zřejmě byla na dnešní složitou dobu moc jednoduchá.
Věc má i druhou temnou stránku. Poplatky za koleje obecně znevýhodňují vlaky oproti autobusům. Až někdo bude lámat nad vlaky hůl s argumentem, že jsou pro veřejné rozpočty drahé, je třeba zdůraznit, že vlak platí za každý ujetý kilometr mýtné. Autobusy jezdí po silnicích zdarma.
I silnici je přitom třeba udržovat a platit například provoz semaforů či veřejné osvětlení. Nesmyslné je rovněž stavět proti sobě osobní a nákladní železniční dopravu. Jedné se podraží, aby se druhé mohla dát sleva.
Nižší poplatky by měly dostat všichni. Kdo stál včera dopoledne v koloně před Prahou, aby následně zjistil, že za ucpávku mohou desítky kamionů u vjezdu do města, musí uznat, že více zboží na kolejích by neškodilo. Ostatně to uznávají téměř všichni politici. Nikdy pro to ale nic neudělali.