Jan Šindelář: Zedník se neztratí

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: 7 Marek Podhora

České stavebnictví zažívá jednu z nejhorších krizí od roku 1989. Přesvědčují nás o tom stavební firmy na nejrůznějších fórech i čísla statistického úřadu. Šetří stát na dopravních stavbách i developeři na velkých projektech. Vše ještě zhoršuje politický chaos. Jiný pohled se ale naskytne, když ze stavebnictví vydělíme poctivou zedničinu. Ta krizí rozhodně netrpí.

Naopak. Chcete-li si dnes nechat opravit plot či přestavět koupelnu, dočkáte se nejspíš odpovědi „teď nemůžu, mám toho moc“ nebo „nejdřív napřesrok“. Kdo se umí ohánět fankou a lžící, je stále pán. Možná by se měli všichni ti skomírající stavebníci přeměnit na zedníky, vylézt z bagrů a popadnout kolečko.

Na dálnici D1 byla v neděli k vidění zřejmě dosud nejdelší tuzemská kolona. Podle všeho šlo o nešťastnou shodu okolností. V kritickém úseku byla doprava svedena do jednoho pruhu kvůli prasklému kovovému plátu na mostě, v místě se staly dvě nehody a tisíce lidí se vracely z motocyklových závodů v Brně. Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák neváhal a následně nechal pro „dé jedničku“ zřídit krizový štáb, aby hlavní tuzemskou tepnu a práce na ní sledoval. Nechtělo by to po ruském vzoru rovnou ministerstvo pro mimořádné události? Stovky úředníků by tam mohly čekat, až zase někde něco nečekaně praskne.

Začne se znovu létat do Egypta. Zajímavé je, že zatímco s přerušením letů cestovky čekaly do poslední chvíle na varování otálejícího ministerstva zahraničí, k odlifrování dalších turnusů jim požehnání ministerstva nechybí.