Komentář Adély Čabanové: Ostuda roku. Stav v letecké záchrance je selhání vlády
V ideálním světě by záchranný systém nikdo nepotřeboval. Ve světě jen trochu méně ideálním by fungoval bez potíží a případné změny by probíhaly s časovou rezervou. V Česku se od ledna narychlo mění provozovatelé v šesti z deseti stanovišť letecké záchranné služby. O tom, aby na přechod na nového provozovatele byl čas šest měsíců, jak je podle odborníků nezbytné, si přitom mohli záchranáři nechat zdát.
Už řadu měsíců upozorňují odborné špičky urgentní medicíny i asociace záchranářů, že taková změna není jen tak. S novým provozovatelem přijde přinejmenším nová technika a noví letci. Zdravotníci-záchranáři si s novým provozovatelem vrtulníků a piloty potřebují sladit komunikaci, umístění přístrojů a řadu běžných provozních záležitostí. O nácviku lanových technik při zásahu v nepřístupném terénu nemluvě.
O provozovateli letecké záchranné služby v Ústeckém kraji se dokonce rozhodne definitivně nejdříve únoru, do té doby bude fungovat některé z provizorních řešení. To je však jenom perlička, bez které by celý příběh byl jen o trochu méně tragický.
Na málo věcech je tak široký konsenzus odborníků jako na tom, že kvalita letecké záchranky v dotčených regionech klesne. Nebo někdo předpokládá, že výsledkem tendru, který se nestihl včas a který měl jako jediné hodnotící kritérium cenu, může být zlepšení péče?
Je dost možné, že si zhoršení urgentní péče ani nevšimneme. Ani to ale není dobrá zpráva. Svědčí jen o tom, že u nás nejsme zvyklí otevřeně pracovat s tvrdými daty o výsledcích jednotlivých poskytovatelů zdravotní péče.
Přerušení kontinuity fungující služby je selháním této vlády. Spor lze vést jen o to, zda je více vinen bývalý ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček z ČSSD, který měl tendr na starost, nebo ministr financí a šéf ANO Andrej Babiš, který na Němečka tlačil s utkvělou představou o předraženosti letecké záchranky (podloženou jediným, opakovaně zpochybněným posudkem).
Vláda porušila osvědčené pravidlo nesahat na věci, které fungují. Nic nebránilo vyhlásit včas výběrové řízení, které by kopírovalo dosavadní stav. A nehledat v něm jen nejlevnější provozovatele, ale zároveň kvalitní a osvědčené. Do budoucna chce vláda dokonce změnit systém letecké záchranky ještě výrazněji. Jak se stává pomalu zvykem, argumenty o kvalitě služby nezaznívají žádné.