Létání z Ruzyně zdražilo. Vyšší ceny maskují úbytek cestujících, před Prahu už se dostala i Budapešť

Na letišti v Praze je stále až moc velký klid

Na letišti v Praze je stále až moc velký klid Zdroj: Michael Tomeš / E15

Letiště Praha od 31. března zvýšilo poplatek za použití letiště při odletu o bezmála šest procent. Nově cestující v rámci ceny letenky zaplatí 697 korun. Letištní poplatky se podle vedení letiště nezvyšovaly od roku 2021 i přes rostoucí míru inflace. Odvolání na inflaci ale maskuje daleko závažnější problém pražského letiště. A tím je úbytek cestujících. Ve srovnání s rekordním rokem 2019 letiště loni zaostalo v počtu odbavených cestujících o více než 20 procent. Evropské zaostání činilo pouhých pět procent. To se projevilo i na relativním postavení letiště Praha v regionu. Před Prahu se počtem odbavených cestujících dostala Varšava a loni i Budapešť. Ještě nedávno úspěšné letiště dnes rozhodně úspěšným není. 

Loni letiště odbavilo 13,8 milionu cestujících. Ani výhled na letošní rok nepotěší. Letiště si na tento rok naplánovalo další zaostání, a to asi o 10 procent oproti roku 2019. Přitom letos v lednu Evropa dosáhla, pokud jde o počet přepravených cestujících, poprvé plného postcovidového zotavení. Mezi evropskými letišti si Praha zachová i v letošním roce výjimečně špatné postavení. Na předcovidových 17,8 milionu odbavených cestujících se Letiště Václava Havla plánuje dostat teprve v roce 2026. 

Letiště své zaostání vysvětluje ztrátou cestujících z Ruska a Ukrajiny a údajným nedostatkem letadel. Ani jedno, ani druhé však nevysvětluje, proč výkony Prahy jsou horší výkon srovnatelných letišť.

Letišti se nedaří ani v oblasti nákladní letecké dopravy. Loni činil meziroční propad 10 procent. Letiště to vysvětluje poklesem světové letecké nákladní dopravy. Ta loni sice poklesla, avšak pouze o 2,2 procenta. Přesně stejný pokles zaznamenalo v nákladní dopravě například letiště Vídeň.    

Úbytek cestujících způsobuje masivní výpadek výnosů a růst jednotkových nákladů na odbaveného cestujícího. Není to tedy primárně inflace, která nutí letiště ke zdražení. Imperativem je odstranit příčiny zaostávání. Zdražení poplatků problém rozhodně nevyřeší, spíše ještě prohloubí. 

Skutečný problém letiště zřejmě nejlépe shrnul během své loňské návštěvy Prahy obchodní ředitel Ryanairu Jason McGuinness: „Praha na rozdíl od konkurenčních letišť nemá žádný plán pro budoucnost. Letiště zeje prázdnotou, jeho poplatková struktura odrazuje dopravce,“ uvedl. Ryanair je největší evropskou aerolinkou a po Smartwings druhým největším zákazníkem letiště Praha. 

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!