Pražské letiště není provinční. Roste rychleji než průměr Evropy a má strategii, tvrdí jeho šéf

Jiří Pos, předseda představenstva Letiště Praha

Jiří Pos, předseda představenstva Letiště Praha Zdroj: Miroslav Belančin

Jiří Pos

V nedávném komentáři zveřejněném v e15 zazněla kritika, že Letiště Praha zaostává za regionálními konkurenty, jako je Varšava či Budapešť. „Rád bych s touto zkratkou na tomto místě polemizoval. Letiště Praha dnes stojí na pevných základech, má jasný směr a navzdory složitým podmínkám patří mezi dynamicky rostoucí evropská letiště,“ tvrdí v komentáři pro e15 předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos.

Podle aktuálních dat asociace ACI Europe překonal celkový provoz na evropských letištích úroveň roku 2019 o 1,9 procenta. Letiště Praha se k těmto výkonům vrátilo v letošním roce – a to i přesto, že jsme v uplynulých letech čelili mimořádně nepříznivým vlivům. Vedle pandemie a výpadku ČSA šlo zejména o geopolitické dopady války na Ukrajině a ztrátu klíčových trhů v Rusku a na Ukrajině, jejichž destinace – na rozdíl od většiny letišť – byly klíčovou součástí naší sítě přímých spojení. Jen v tomto směru došlo k výpadku více než tří milionů cestujících. Navíc nemáme tak silného národního dopravce, jakým je například LOT ve Varšavě.

Přes všechny tyto faktory se Letišti Praha podařilo nejen obnovit provozní výkony, ale zároveň výrazně diverzifikovat nabídku. V roce 2025 očekáváme rekordní počet přes 18 milionů odbavených cestujících, což je o 10 procent více než loni. Letiště Praha nyní spojuje českou metropoli se 164 destinacemi, které obsluhuje 62 leteckých společností. To je významně vyšší číslo než u konkurentů – letiště ve Varšavě má 145 destinací (33 dopravců), Budapešť 143 destinací (43 dopravců), přičemž v obou případech hraje zásadní roli jeden dominantní subjekt – národní dopravce nebo nízkonákladový segment.

Naproti tomu Praha sází na diverzifikaci, stabilitu a kvalitu. Jen za poslední měsíce jsme přivítali nové letecké společnosti jako Etihad Airways, Air Canada, Asiana Airlines nebo Condor. Otevírají se nová dálková spojení, například do Toronta nebo Abú Dhabí, a dochází k navyšování kapacit na více než 70 linkách.

Letiště Praha není a nikdy nebylo provinční. Je stabilní, transparentní a udržitelně rostoucí branou do jedné z nejnavštěvovanějších zemí Evropy. Máme ambice i konkrétní kroky, jak je naplňovat – od rozvoje infrastruktury přes zlepšování služeb až po posilování své mezinárodní role. Srovnávejme tedy férově a v kontextu. Třeba zjistíme, že Praha má nejen co nabídnout, ale že v lecčems ostatní i předbíhá.

Autor je předsedou představenstva Letiště Praha.