PROFIL: Emco vyrostlo ze zdravé výživy v globálního hráče

Emco je zároveň dokladem měnících se návyků české společnosti, která po roce 1989 začala přecházet od vuřtů, piva a guláše ke zdravější stravě.
„Ta změna je zásadní. Začátky ale byly kruté. Když jsme tehdy někde v Jednotě ukázali cornflakes, nákupčí říkal: Přijďte, až to proženete prasetem,“ řekl nedávno E15 Jahoda. Velký vliv podle něj měly také dívky z Česka, které v devadesátých letech začaly houfně vyjíždět do západní Evropy za prací jako dětské vychovatelky. Po návratu pak začaly zdravou výživu konzumovat i doma a ovlivňovaly své okolí.
Tržby Emka tak loni stouply o sedm procent na 941 milionů korun, zisk dosáhl 27 milionů. Pro letošní rok hovoří prognóza o tržbách 990 milionů. „Kromě exportu, který se meziročně zvýší asi o čtvrtinu, se neplánovaně a výrazně zvýšil prodej značky Emco v ČR i na Slovensku. Naopak prodej zahraničních značek byl slabší, než jsme očekávali.
Na příští rok pak máme vyšší cíle než jen dosáhnout miliardy,“ uvedl Jahoda.
Firma letos uspěla i ve Spojených státech. Do zámoří vypravila deset kontejnerů bezlepkového müsli, na prosinec připravuje první kontejner bezlepkových müsli tyčinek. Příjemcem byly tři menší řetězce, každý se zhruba dvěma sty obchody, a distributor firmy v USA. „Na příští rok připravujeme zahájení spolupráce s řetězcem o dvou tisících obchodech a počet kontejnerů chceme zdvojnásobit,“ plánuje Jahoda.
Emco
odkdy se datuje historie firmy: 1990
kdo je majitelem: Zdeněk Jahoda (80 procent), zbytek si dělí Blanka a Lucie Jahodovy
počet zaměstnanců: 210
v jakých zemích firma působí: Česko
tržby: 941 milionů korun (2011)
hospodářský výsledek: zisk 27 milionů korun (2011)
Zdeněk Jahoda: Nadnárodním koncernům vytřeme zrak