The New York Times: Aerolinky a emise

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

The New York Times
Oxid uhličitý vypouštěný letadly tvoří zhruba tři procenta světových emisí skleníkových plynů a vzhledem k tomu, že letecká doprava je na vzestupu, čeká se, že tento podíl poroste. Evropská unie nyní chce po aerolinkách, které létají z Evropy a do Evropy, aby za tyto emise platily poplatek.

Je to rozumná odpověď na naléhavý problém. Spojené státy i další země, které se proti tomu bouří, by měly přijít buď s lepším nápadem, anebo své námitky spolknout. Schéma EU počítá s tím, že aerolinky dostanou emisní strop a příslušné povolenky. Teprve když strop překročí, budou si muset koupit povolenky nové.

Tím se dopravci motivují k efektivnějšímu provozu. Představitelé USA, Číny, Ruska a 20 dalších národů oponujících evropskému plánu se sešli minulý týden v Moskvě, aby plánovali společný postup. Vlády svým aerolinkám zjevně naslouchají. Prezident Obama tvrdí, že lepší by byla globální dohoda na úrovni OSN. To by bylo jistě skvělé. Jenže podobné hovory se ve světě vedou už 15 let. Bez výsledku.