Daniel Novák: D47 a boží investice

Bezpečně mohou po sjezdu z ostravské D47 jezdit jen osobní auta a dodávky.

Bezpečně mohou po sjezdu z ostravské D47 jezdit jen osobní auta a dodávky. Zdroj: ctk

Když se v roce 1963 rodil projekt dálnice D47, musely mít sudičky hodně špatnou náladu. Daly mu totiž do vínku nejrůznější lapálie. Nejdříve v režii vlády Miloše Zemana přišla slavná blamáž s izraelským konsorciem, které mělo komunikaci postavit za 125 miliard korun. Bez výběrového řízení. Dálnici nakonec postavil někdo jiný. A za jiné peníze.

Vozovka se ale vzápětí začala vzdouvat. Navíc jsou ostravské nájezdy na dálnici po pár letech zralé na generálku. Poslanci kvůli D47 vytvořili sněmovní vyšetřovací komisi. Jenže sudičky pamatovaly i na ni. Útvar sice vznikl už v říjnu, ale lejstra ještě neprodukuje. Nemá předsedu. A bez něho se prý nehne z místa. Asi to tak má být. Minimálně podle sudiček. A možná i někoho dalšího.

Výnosy z realit jsou oproti jiným investicím boží. Potvrdilo to Ostravsko-opavské biskupství. Jinak by od nemovitostního fondu České spořitelny nekupovalo kancelářskou budovu v Ostravě. Jde stranou, že se barák jmenuje podle protiklerikálního buřiče a zakladatele KSČ Antonína Macka. Hřivnu rozmnoží stejně.

Škarohlídi vyčítali Andreji Babišovi, že místo toho, aby seděl ve sněmovně, lyžuje ve Francii. Miliardář ale všem vytřel zrak.
Ukázal, že maká i na lyžích. A protože je mu Česko dávno malé, rozhodl se předkládat návrhy na legislativní změny i francouzským zákonodárcům. Prý by se jim po Babišově zkušenosti z půjčovny lyží hodila elektronická evidence tržeb.
Francouzští živnostníci tomu určitě nadšeně řeknou „oui“.