Daniel Novák: Šanghaj–Hodonín

Baťův kanál - plavební komora Spytihněv

Baťův kanál - plavební komora Spytihněv Zdroj: CC BY-SA 3.0: Tomas Kolarik via Flickr

Budoucí konkurent Rotterdamu v překládání zboží plujícího z Číny, tedy Hodonín, ještě více posílí význam své strategické polohy. Přímo do centra města se totiž protáhne Baťův kanál.

Dosud se z Otrokovic dalo plout kanálem až do slovenské Skalice, do Hodonína ale lodní spojení chybělo. Za pár let tedy budou moci lidé ze Zlínska vyrazit na prohlídku námořního kontejnerového překladiště. Stát to bude půl miliardy korun a peníze prý nabízejí i Číňané. Třeba už kují plány na námořní linku Šanghaj–Hodonín.

Mladoboleslavské odbory se po úspěšném mzdovém jednání na škodovácké půdě pustily i do tlaku na mzdy v dodavatelských fabrikách. Zdravotníci ze soukromých a krajských špitálů hrozí exodem. A z požadavků na zvyšování mezd zase hodně lidem naskakuje kopřivka.

Samozřejmě ne těm, jimž by mělo být přidáno. Těm, kteří by se měli dělit. Když se byznysu daří, jako je tomu teď, tvrdí, že na dělení není dobrá doba. Zisky jsou prý mnohem kolísavějším prvkem než mzdy, takže kdy jindy by si měl kapitalista vybírat svou prémii než teď. Jenže až přijde další krize, doba na dělení vhodnější nebude.

Pardubickým vodárnám se loni meziročně zvýšily výnosy téměř o desetinu na 650 milionů korun. O veselejší cinkání v kase se postarali venkované plnící bazény a vlažící záhony. A pak, že sucho škodí.