Jan Šindelář: Není, kdo by sklidil

Končící ministr dopravy Antonín Prachař

Končící ministr dopravy Antonín Prachař Zdroj: CTK

Nejméně deset ministrů dopravy se snažilo vyzrát na tvrdohlavou českou selku Ludmilu Havránkovou. K jejím pozemkům pod budoucí dálnicí D11 se snažili dostat po dobrém i po zlém, arogancí i podlézáním. Každý byl při nástupu přesvědčen, že tvrdý ořech rozlouskne právě on a zaslouženě sklidí sladké mediální ovoce. Jsou to paradoxy. Když se včera problém po dvaceti letech konečně vyřešil, není nikdo, kdo by mediální slávu slízl. Žádný ministr dopravy není.

Na výsluní se proto hřeje Státní pozemkový úřad, který pouze administruje dříve dosaženou dohodu. I proto dáváme níže šipku vzhůru poslednímu ministru dopravy Antonínu Prachařovi.

Vládní otloukánek schytal v poslední době kritiku ze všech stran. Nikdo ale nemůže popřít, že konečné dohody bylo dosaženo za jeho působení a s jeho přispěním.

Další dvacetiletou kauzou, která se právě završuje a končí téměř šťastně, je příběh pendolin. České dráhy v týdnu poslaly bance poslední splátku úvěru z devadesátých let. Kvůli původní sázce na českou cestu a utopené miliardě v ČKD však máme pouze sedm souprav místo deseti za stejnou cenu.

Doba naštěstí pokročila a česká cesta už není nutně cestou do pekla. Nové lokomotivy pro ČD z plzeňské Škody jezdí, i když stále nemají všechna povolení. Vývoj je to veskrze optimistický. Zatímco před dvaceti lety znamenal nákup špičkového vlaku u tuzemského výrobce sypání peněz do černé díry, dnes už znamená pouze dlouhé čekání. Za dalších dvacet let už vše půjde jako na drátkách.