Jan Šindelář: Regionální specifika

letiště Ruzyně

letiště Ruzyně Zdroj: CTK

Alespoň některé tunely fungují, dalo by se říci, po otevření nové trasy metra do Motola. Jakmile však Pražan začal pomalu narovnávat záda zatížená kauzou Blanka, přišel políček z Ostravy. Tam jako první v republice přivedli osobní vlaky na letiště. V Ruzyni o něčem takovém marně sní celé generace nosičů zavazadel.

Neschopnost státu, pražských samospráv a byznysu dohodnout se na kvalitním spojení na letiště bije do očí. Všichni přitom vzývají cestovní ruch a tyjí z něho. Místo toho musí Letiště Praha platit portýry u metra, kde se jaksi pozapomnělo na těžkou bagáž turistů.

K tomu Aeroholding poníženě prosí dopravní podnik, aby konečně zavedl na letiště alespoň kloudný autobus, který by všichni poznali, do kterého by se všichni vešli i s kufrem a který by nestavěl na každém rohu. Až se tenhle šlendrián objeví v zahraničních bedekrech, budou tady všichni plakat, jak je to vůči Praze nespravedlivé. Ale kdepak. Vstup do města skutečně není pro turistu „user friendly“, slovy šéfa Aeroholdingu Václava Řehoře „blbuvzdorný“.

Finále honby za evropskými penězi způsobilo, že na českých kolejích vlaky více stojí, než jedou. Těžce zkoušený pasažér si už zvykl na to, že si sice kupuje jízdenky na vlak, ale může přitom skončit v autobusu. Podobnou zátěž ale nyní zažívá i Pražan, když jede na Žižkov, a Žižkovan, když jede do Prahy. Dopravní podnik totiž fakticky odřízl svéráznou čtvrť od hlavního města. Má to tu výhodu, že Žižkov může po 93 letech znovu alespoň trochu svobodně dýchat.