Jaroslav Bukovský: Čínský zásek

zápisník, Jaroslav Bukovský

zápisník, Jaroslav Bukovský Zdroj: E15

Akcionářům Applu ještě neroztál zmrzlý úsměv na tváři po oznámení nepodařeného byznysu z počátku roku a už se nabízí jisté vysvětlení. Důvod historicky prvního poklesu prodejů iPhonů mohl být zcela prozaický: nebylo co prodávat. Ne snad že by Česko aspirovalo na klíčový jablečný trh, pokud by ale měly být domácí lučiny a háje symbolem toho, co se s nabídkou kultovních telefonů děje ve zbytku světa, nebylo by takové vysvětlení od věci.

„Na objednávku, termín upřesníme,“ obdobné fráze nabízí přinejmenším zájemcům o kompaktní novinku SE i věhlasná jména českého on-line byznysu. Model přitom spatřil světlo světa už letos v březnu. Buď se v čínské fabrice cosi zaseklo, anebo Apple ukazuje Praze ten nejméně vhodný z prstů na ruce.

Na hypotézu o čínském záseku by ukazovala poslední zpráva tamních statistiků. Alespoň podle stranického plátku People’s Daily letos v prvním kvartálu držel skomírající čínský růst nad vodou spotřebitel. Z nejpomalejšího boomu hospodářství za posledních sedm let prý vygeneroval 85 procent.

Největší brzdou pak byl zahraniční obchod. Čínská ekonomika tak bortí hlavní stereotypy, jež se o světové fabrice za Velkou zdí vžily v posledních desetiletích. Lze jen doufat, že tamní spotřebitel, jenž loni mylně sázel na akcie, tedy čínský boom, nepřehodnotí názor i na své útraty, tedy svůj osobní boom. Vyrobit čínský růst by pak už zvládla jen statistická kreativita.