Jaroslav Bukovský: Když dochází benzin

Volkswagen

Volkswagen Zdroj: ctk/AP

James Bond selhal. Po desítkách let a stovkách vyhraných bitek s padouchy napříč modrou planetou prohrál svou životní bitvu v samém srdci Anglie. Filmové plátno o tom ale přesto pomlčí. Tenhle boj se totiž odehrál mimo kamery za pošmourného počasí a zažloutlého listí padajícího do ulic maloměstského Gaydonu.

Agent 007 podlehl v tažení za ziskem jednoho z posledních klenotů britského motorismu, Aston Martinu. Definitivní tečku za slavnou minulostí značky udělal zřejmě malý techničák na BMW v Jamesově portmonce. Firma Aston Martin má nyní právo zabíjet. Pracovní místa. Podle šéfa Palmera to bude bolet, Aston totiž loni prodělal v přepočtu skoro miliardu. Sedm dalších získal na své zmrtvýchvstání od akcionářů už na jaře. Žádný z herců ztvárňujících akční ikonu několika generací diváků však na seznamu podílníků firmy podle důvěrných informací deníku nefiguruje.

Propouštět naopak nebude jiná evropská automobilka, Volkswagen. Proč také, když se jí docela daří, ačkoli nemá akčního spojence ve světě filmu. Zářijové prodeje značky dokonce i na americkém trhu, kde spotřebitelům smrdí kdeco, vzrostly, za nové audiny utratili Američané v září dokonce o šestnáct procent více než loni. I na těchto statistikách cosi smrdí. Bude to zřejmě fakt, že priusofilní američtí řidiči dosud zcela nedocenili novou image značky, díky níž mají hrdí majitelé koncernového kvarteta na emisích u STK prokazatelný náskok díky technice.

Do budoucna se však bojovník s ostrými lokty bude značce zatraceně hodit. James Bond za volant naftového golfu zřejmě nikdy dobrovolně neusedne. Své místo by ale značka mohla najít třeba v údajně chystaném kasovním trháku Mission impossible: Dieselgate.