Marek Schwarzmann: Exkluzivní Lara

Tom Raider

Tom Raider Zdroj: CC BY 2.0: Kyle Taylor via Flickr

Když si hráči videoher oblíbí nějaký titul, ať už díky kvalitnímu příběhu, grafice, hrdinovi nebo čemukoli jinému, pro studio stojící za přípravou hry to znamená nejen porci příjmů, ale také šanci tyto příjmy v budoucnu zopakovat – věrní fanoušci jsou totiž velmi často ochotni za pokračování štědře utrácet.

Autor dnešního zápisníku, jako vášnivý konzument her na PC, by nicméně rád upozornil na jeden nešvar, který se na trhu digitálních her pomalu rozmáhá: jde o praktiku, která nenechá klidným žádného majitele ať už počítače, konzolí Xbox nebo PlayStation – exkluzivita.

Tedy že vybraný herní titul bude k dispozici pouze pro hráče na odpovídající platformě. Nic proti exkluzivitě, vznikne-li na podporu prodeje konzolí nový titul (dříve úspěšné byly například hry Last of Us nebo Heavy Rain, které svojí kvalitou podpořily prodeje Play Station), když se však toto úterý provalilo, že pokračování úspěšné multiplatformní značky Tomb Raider s hlavní hrdinkou Larou Croft bude pouze pro hráče Xbox One, nejeden hráč zbělel vzteky.

Proč manažeři z Redmondu zazdili desítky tisíc fandů Lary na PC a PS4? Na vině je nejspíš domněnka, že tím podpoří Xbox One, kterému se ve srovnání prodejů s PS4 zrovna oslnivě nedaří (na poměr kusů prohrává jedna ku třem). PR plkům, že chtějí „vytvořit opravdovou komunitu“, snad nikdo se zdravým rozumem nemůže věřit. Tomb Raider totiž už komunitu dávno měl, a to napříč platformami. Vlnu zloby nyní může zmírnit jen časově omezená exkluzivita. O tom však vývojáři, bohužel, mlčí…