Tereza Zavadilová: Fantomové voleb

Antikampaň proti hnutí Ano 2011 Andreje Babiše

Antikampaň proti hnutí Ano 2011 Andreje Babiše Zdroj: Anna Vackova, E15

Volební billboardy mohou být výborná věc. Třeba teď na nich strany říkají více, než chtějí. Pojítkem kampaní je dle našeho zjištění zapojení marketingové mocnosti, která straně „pomáhá“.

Mocnost může i nemusí mít humánní formu. S humánní mocností pracuje hnutí Ano, bude líp. Každému z kandidátů na plakátech pomáhá Andrej Babiš, aby se nezapomnělo, že strana je jeho. Obdobně pomáhá v hnutí Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury stejnojmenná osoba svým bezejmenným spolustraníkům.

I KDU-ČSL cítí jako problém, že její kandidáty nikdo nezná, a tak i předsedovi Bělobrádkovi na billboardech pomáhá nekandidující Zuzana Roithová. S polohumánním pojetím pomáhajících entit pracují zemanovci. Ti se sice už v názvu netají svou rolí ve světě, přesto svůj fanklub ještě podpořili Zemanovým portrétem.

Hnutí Hlavu vzhůru si nevystačilo se symbolem vlajky a přizvalo fotografií ztvárněný odkaz Václava Klause. Sloganem Volte s Václavem Klausem jde do marketingových pater v politice dosud neužívaných. Něco jako Vařte s šéfkuchařem.

Do kategorie pololidských pomahačů lze zařadit také dýmku odkazující na Karla Schwarzenberga v propagaci TOP 09. Nehumánního pomocníka zvolila ODS, když přestala věřit svému modrému ptákovi a povolala ptáka Twitteru, který má přímluvou u technologických mocností zajistit přízeň mladšího publika.

ČSSD se vymyká. Bohuslav Sobotka je na plakátech sám za sebe, ostatní také. Jenže se říká, že i když ČSSD vyhraje, prezident Sobotkovi premiérování nedá. Takže i Bohuslav je možná jen fantom strany. Zůstává tak jediná partaj, která se za sebe a své lidi nestydí. Komunisti.

Černý humor v předvolební kampani