V Evropě je osmdesát hal pro deset tisíc a více lidí. A další přibývají

V Evropě stojí osmdesát hal s kapacitou převyšující deset tisíc míst. Čtyři z nich se nacházejí v České republice v čele s pražskou O2 arenou. Hala, kvůli jejíž výstavbě a financování zkrachoval sportovci vlastněný loterijní kolos Sazka, je společně s Arenou v Záhřebu a kapacitou pro 18 tisíc návštěvníků po Londýně, Bělehradě a Lisabonu čtvrtou největší v Evropě.
I díky krakovskému stánku se základní kapacitou 15 tisíc lidí se průměrná kapacita evropských hal loni zvýšila o necelá dvě procenta na 14 291 sedadel. Celkem tak haly v Evropě nabízejí přes 1,1 milionu sedadel.
Návštěvnost klesá
„V nedávné době bylo v Evropě postaveno několik nových hal, které mají na odvětví výrazný dopad. To naznačuje, že evropský trh multifunkčních hal není saturován,“ uvedla společnost EY Valuations v analýze trhu, kterou má deník E15 k dispozici.

Podle analýzy ale loni zároveň klesla celková návštěvnost o dvě a půl procenta na 30,9 milionu lidí. Snížila se návštěvnost jak hudebních představení, která tvoří základ programu multifunkčních hal a na návštěvnosti se podílejí téměř polovinou, tak ostatních představení.
Kapacita největších multifunkčních hal v Evropě* | ||
---|---|---|
Jméno | Město | Kapacita |
The O2 | Londýn | 23 000 |
Kombank Arena | Bělehrad | 20 000 |
MEO Arena | Lisabon | 20 000 |
Arena Zagreb | Záhřeb | 18 000 |
O2 arena | Praha | 18 000 |
Bercy Arena | Paříž | 17 000 |
Mercedes-Benz Arena | Berlín | 17 000 |
Palau Sant Jordi | Barcelona | 17 000 |
O2 World Hamburg | Hamburk | 16 000 |
Wiener Stadthalle | Vídeň | 16 000 |
*členové European Arenas Association
Pokles návštěvnosti se týkal i jiných než hudebních představení, nicméně průzkum ukazuje, že provozovatelé arén se chtějí v budoucnu více zaměřit právě na sportovní či jiná zábavní přestavení, uvádí analýza. „V tomto sektoru spatřují větší prostor pro růst než v sektoru hudebním, který je limitován potřebou dlouhodobého plánování koncertů jednotlivých umělců,“ dodává.

Náplastí pro provozovatele může být fakt, že naopak stoupla průměrná cena vstupenky na koncerty světových hvězd i těch méně známých jmen. Průměrné vstupné na koncert stouplo o více než šest procent na 50,9 eura, přičemž zároveň poprvé tento ukazatel překročil hodnotu půl sta eur. To je hranice, která může mít vliv nejen na poptávku, ale i na očekávání majitelů takto cenných vstupenek.
Podle analýzy a průzkumu magazínu IQ je nejdůležitějším faktorem ovlivňujícím podnikání multifunkčních hal právě cena vstupného. Druhým hlavním faktorem je konkurence ostatních arén. Roli hraje i to, jak se daří ekonomice daného státu. Haly se ale kromě nejširšího publika soustředí i na služby pro VIP klienty, v nichž spatřují konkurenční výhodu. „Cílem je nabídnout co nejpestřejší program tak, aby si vybral opravdu každý. V neposlední řadě příjmy doplňují i velké firemní akce, na které se vstupenky pro veřejnost vůbec neprodávají,“ potvrdil deníku E15 i šéf O2 areny Robert Schaffer.
Kapacita multifunkčních hal v Česku | ||
---|---|---|
Jméno | Město | Kapacita |
O2 arena | Praha | 18 000 |
Tipsport Arena | Praha | 10 350 |
Tipsport Arena | Pardubice | 10 190 |
Ostrava Arena | Ostrava | 9550 |
Home Credit Arena | Liberec | 9000 |
Home Monitoring Arena | Plzeň | 8420 |
DRFG Arena | Brno | 7200 |
Budvar Arena | České Budějovice | 6420 |
KV Arena | Karlovy Vary | 5870 |
Incheba Arena | Praha | 5000 |
Robert Schaffer: Program nemůže stát na hokeji a koncertech

Letošní rok bude pro pražskou O2 arenu díky hokeji a atletice rekordní, říká ředitel čtvrté největší multifunkční haly v Evropě Robert Schaffer.
E15: Mění se nějak v poslední době struktura příjmů haly z koncertů ve srovnání s příjmy ze sportovních akcí?
Dlouhodobě se struktura příjmů výrazně nemění. Výjimkou je letošní rok, kdy O2 arena hostila dvě velké sportovní akce – evropský halový šampionát v atletice a především květnové mistrovství světa v hokeji. To bylo svým charakterem a koncentrací do sedmnácti dní největší akcí pořádanou v O2 areně. Logicky tak navýší podíl sportovních akcí z hlediska příjmů.
E15: Vystačí si hala do budoucna jen s koncerty a hokejem, nebo se poohlíží i po dalších zdrojích příjmů – a pokud ano, po jakých?
O2 arena je multifunkční hala, její program nikdy nebyl postaven jen na hokeji a koncertech, byť jsou to základní stavební kameny. Pravidelně program doplňují i jiné akce jako například motorkářská FMX Gladiator Games či třeba dětská nebo kouzelnická show. V poslední době tak, jak se daří českému tenisu, pravidelně hostíme i různá kola Fed Cupu a Davis Cupu.
E15: Loni navštívilo O2 arenu šest set tisíc lidí, zhruba o čtyři procenta méně než předloni. Kolik by to odhadem mohlo být letos? Co je důvodem případného nárůstu či poklesu?
Přesnější odhad je v tuto chvíli těžký, protože jsme vlastně na startu podzimní sezony a akce stále přibývají. S jistotou ale můžeme říct, že z hlediska návštěvnosti prožíváme rekordní rok. Opět je to dáno především hokejovým šampionátem – O2 arena hostila 34 zápasů, které vidělo na půl milionu lidí. Z dlouhodobého hlediska bylo důležitým momentem, že se v aréně po sestupu HC Slavia podařilo udržet nejvyšší hokejovou soutěž. Slavia zajišťovala ze zhruba stovky akcí konaných ročně v O2 areně necelou jednu třetinu. Teď podobnou porci akcí bude zajišťovat HC Sparta.